Social

Se împlinesc 35 de ani de la Primul Pod de Flori. Istoric: Astăzi ne unim prin Poduri de Piatră

Astăzi, se împlinesc 35 de ani de la deschiderea Podului de Flori, eveniment simbolic care a avut loc la hotarul de pe Prut. Pe 6 mai 1990, frontiera româno-sovietică a fost traversată fără acte, marcând o premieră după cel de-al Doilea Război Mondial. Istoricii afirmă că această zi a fost una importantă atât pentru obținerea independenței Republicii Moldova, cât și pentru adoptarea limbii române. Totodată, potrivit acestora, este o zi memorabilă pentru reunirea poporului român. "Podul de Flori" s-a transformat într-unul de piatră prin construirea podurilor peste râul Prut și prin consolidarea relațiilor moldo-române.

Mișcarea de renaștere națională a fost declanșată de dorința de a reveni la identitatea românească și de emancipare a românilor moldoveni subjugați de regimul sovietic. Istoricul Anatol Petrencu afirmă că Podurile de Flori din 1990 și 1991 au reprezentat momente istorice fundamentale pentru reafirmarea identității românești a basarabenilor și pentru apropierea Republicii Moldova de România.

Această deschidere către frații români a demonstrat că spiritul românesc al basarabenilor nu s-a stins. Apoi a avut loc al doilea Pod de Flori, când deja cetățenii români au trecut Prutul în partea cealaltă. Era în 1991, tot în timpul verii. Uniunea Sovietică încă nu dispăruse, dar exista acea deschidere, acea liberalizare a regimului comunist condus de Gorbaciov. Câteva luni mai târziu, în august, Uniunea Sovietică s-a prăbușit, s-a destrămat. Așadar, aceste două Poduri de Flori simbolizează unitatea neamului românesc. Ele au demonstrat lumii și Europei că moldovenii își doresc să fie împreună cu frații lor de dincolo de Prut, cu românii. Iar semnificația lor continuă să fie relevantă și astăzi. Nimeni nu i-a obligat să vină. A fost o dovadă clară că sângele apă nu se face.

Astăzi, unirea românilor de pe ambele maluri ale Prutului se face nu doar prin Poduri de Flori, ci și prin poduri de piatră, a mai spus Anatol Petrencu, referindu-se la începutul lucrărilor de construcție a Podului de la Ungheni.

În prezent, s-a început construirea, sau cel puțin s-a pus baza unui pod de piatră la Ungheni, care ne va lega și mai strâns de partea cealaltă a României. Eforturile care se fac acum sunt binevenite, pentru că ne dorim să ne integrăm în Uniunea Europeană – și cum altfel, dacă nu prin România.

Amintim că la sfârșitul lunii aprilie, a demarat construcția noului pod de la Ungheni denumit simbolic „Podul de Flori”, la 35 de ani de la acest eveniment când mii de cetățeni s-au adunat pe malul Prutului pentru a cere independență, libertate și limba română. Acesta este primul pod construit peste Prut în ultimii 60 de ani. Podul de la Ungheni face parte din proiectul strategic al Autostrăzii Unirii A8, care va lega Târgu Mureș - Iași - Ungheni de frontiera cu Republica Moldova.

Podul va avea o lungime de 261 de metri, fiind format din două poduri paralele, având fiecare câte două benzi pe sens și trotuare. Proiectul prevede și un punct comun de trecere a frontierei. Valoarea acestuia depășește 30 de milioane de euro, bani din fonduri europene. Acesta urmează a fi finalizat până toamna viitoare.

-Primul pod rutier construit peste Prut după 60 de ani // Au fost lansate lucrările de construcție

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult