Guvernul alocă 3,2 miliarde de lei pentru reabilitarea și construcția drumurilor în acest an

Peste 600 de kilometri de drumuri locale și regionale vor fi construite și modernizate în acest an în Republica Moldova, dă asigurări premierul Dorin Recean într-o conferință de presă. Bugetul total alocat de Guvern pentru aceste lucrări este de 3,2 miliarde de lei, dintre care 2,7 miliarde provin din Fondul Rutier pentru drumurile regionale, iar 500 de milioane de lei, fonduri suplimentare din Bugetul PLUS – sunt destinate infrastructurii locale.
Premierul a precizat că, în paralel cu fondurile interne, continuă proiectele finanțate cu sprijin internațional, precum șantierele de pe drumurile Soroca–Otaci, Hâncești–Leușeni, Hâncești–Leova–Cantemir, dar și construcția centurilor de ocolire pentru Vulcănești și Slobozia Mare.
„În acest an, am suplimentat Fondul rutier cu 1 miliard de lei. Acum, din suma totală de 2,7 miliarde, vom repara peste 260 de kilometri de drumuri regionale care fac legătura între raioane. Vor fi reabilitate porțiuni de drumuri în 31 de unități administrative, inclusiv la Chișinău, unde vom reconstrui șase kilometri între Brăila și Băcioi, segment important care va ajuta la tranzitul mărfurilor pe ocolirea sudică a capitalei”.
Potrivit lui Recean, unele drumuri sunt deja în lucru sau aproape de finalizare, cum ar fi drumurile Bulboaca–Hârbovăț, Sângerei–Rădoaia (care este asfaltat pentru prima dată), Colibași–Vulcănești, dar și porțiuni de drum între Leova și Leușeni. „Chiar azi, locuitorii din aceste regiuni circulă pe drumuri la standarde europene”, a afirmat premierul.
Un alt proiect important este autostrada Iași–Ungheni–Chișinău. Potrivit premierului, până la sfârșitul anului, urmează să fie finalizat studiul de prefezabilitate pentru tronsonul Chișinău–Ungheni.
Dorin Recean a menționat și alte segmente de drumuri care vor fi reparate. Este vorba de cinci kilometri reabilitați lângă Slobozia Mare, trei kilometri între Lozova și magistrala M1 Chișinău–Leușeni, precum și o porțiune de cinci kilometri care va facilita accesul turistic în zona Vadul-Rașcov din raionul Șoldănești.
Întrebat dacă va fi majorată taxa rutieră pentru acoperirea acestor investiții, Dorin Recean a precizat că „nu este nevoie și nu vom crește taxa rutieră”, întrucât o parte importantă din finanțare vine din partea Uniunii Europene.
„Noi trebuie să eficientizăm și companiile care construiesc drumurile, construiesc infrastructura, să poată să devină mai eficiente”.
Cu referite la datoriile statului față de antreprenori, Recean a admis că există unele litigii între companii și instituțiile statului: „Există anumite litigii între instituțiile statului și anumite companii. Noi ne asigurăm că lucrările sunt executate calitativ și doar după asta companiile respective sunt achitate”.
Directorul de programe la Institutul de dezvoltare și expertiză a proiectelor, Iurie Calestru, a subliniat la emisiunea Zi de Zi de la Radio Moldova că una dintre provocările cele mai mari ale inițiativei de construcție și renovare a drumurilor este lipsa personalului tehnic, care s-ar ocupa de fiecare etapă a procesului de lucru, de la cererile de finanțare, proiecție, până la executarea lucrărilor propriu-zise.
„Probabil că un pic aici ne vine în ajutor inteligența artificială, în special și colegii din România. Ei toți sunt în fază activă de implementare a diverselor programe. Și în România se derulează la o scară amplă proiecte și mulți dintre proiectanți deschid anumite paranteze care nu au fost știute. Din Republica Moldova și-au reorientat activitatea și în România, pentru că acolo sunt mult mai mari proiectele și respectiv și cu anumite beneficii sau onorarii mult mai consistente”, a afirmat Calestru.
Precizăm că, în ultimii trei ani, 766 km de drumuri au fost reparați și modernizați de autorități. Republica Moldova are peste 10 mii de kilometri de drumuri publice, dintre care aproximativ șase mii sunt naționale și patru mii - regionale, iar peste 1200 de kilometri sunt din pietriș.