Școlile mici au înregistrat rezultate „mai slabe” la examenele de absolvire a gimnaziului: „Sunt instituții în care rata de promovare este de doar 40%”

Rata de promovare la examenele de absolvire a gimnaziului din acest an este de puțin peste 88%, în scădere semnificativă față de anul trecut, când a fost de 94%, dar aceste cifre nu indică o diminuare a calității studiilor, ci „o imagine mai clară și mai aproape de realitate”. Totodată, cele mai bune rezultate au fost înregistrate în școlile mari, unde sunt profesori calificați, a declarat Lilia Ivanov, directoarea Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare (ANCE), la emisiunea „Bună dimineața” de la Moldova 1.
„După felul cum am organizat examenele, un pic altfel decât în anul precedent, în mod evident că ne-am așteptat să nu fie rata de 99% de promovare. În total, rata de promovare la nivel național este un pic peste 88%, în scădere comparativ cu cea din 2024. Da, e o diferență destul de mare, dar vorbim nu despre diminuarea calității studiilor, vorbim pur și simplu despre crearea condițiilor mai înăsprite, să le zicem așa, dar corecte. Să zicem că noi, pentru prima dată, avem o imagine mai clară și mai aproape de realitatea care este în școală. Deoarece, dacă vă aduceți aminte, eu estimam rata de promovare și ziceam că mi-aș dori să fie 70%. Și, uitați-vă că noi, pe toată țara, avem 88%. Deci, toate aceste acțiuni au dat roade (delegarea de observatori externi la toate examenele - n.r.). Elevii s-au pregătit, au luat în serios acest exercițiu și școala, și elevii, și părinții, dar nu putem să spunem că acest lucru a fost univoc în toate instituțiile de învățământ”, a declarat Ivanov în această dimineață la Moldova 1.
Directoarea ANCE a precizat că sunt școli în care rata de promovare este „de doar 40% sau 50%”. În acest sens, autoritățile urmează să realizeze o analiză detaliată pentru fiecare instituție de învățământ, luând în considerare doi indicatori esențiali: rata de promovare și media notelor obținute. Aceste rezultate ridică semne de întrebare cu privire la ceea ce se întâmplă în anumite școli și la calitatea educației oferite elevilor din acele instituții, a subliniat Lilia Ivanov.
Totodată, s-a constatat că există diferențe considerabile între mediul urban și cel rural. Calitatea și performanța sunt vizibile în special în școlile mari, acolo unde sunt create condiții adecvate pentru procesul educațional.
„Sunt diferențe care ne confirmă, încă o dată, ceea ce noi cunoaștem, de fapt. Și rezultatele de la testarea internațională PISA ne-au spus anumite lucruri, dar și pretestările pe care le-am avut. Calitate și performanță se observă în școlile mari, în școlile în care sunt asigurate condiții, în școlile în care sunt profesori calificați la toate disciplinele. Rezultatele și datele din acest an ne confirmă, încă o dată, că în școlile mici rezultatul este unul mai slab”, a adăugat directoarea ANCE.
Potrivit Liliei Ivanov, cea mai ridicată rată de promovare a fost înregistrată la disciplina Istoria românilor și universală, urmată de Limba română și Limba rusă. La polul opus se află Matematica, unde doar 77% dintre candidați au promovat.
Probleme au fost semnalate și la Limba română pentru alolingvi, în unele raioane înregistrându-se medii sub nota 5.
„E o problemă care ne spune că trebuie să ne gândim foarte serios, să găsim soluții”, a subliniat Lilia Ivanov.
Aceeași sursă a ținut să sublinieze că, la examenele din acest an de absolvire a gimnaziului, au fost înregistrate 114 cazuri de fraudă, iar lucrările elevilor prinși că trișează au fost anulate.
„Sunt situații diferite. Sunt teste care au fost eliminate în cadrul instituțiilor de învățământ. Unii elevi au avut asupra lor un echipament, un telefon. Alții au avut anumite copiuțe sau alte surse de inspirație și atunci s-a aplicat prevederea din regulament. Dar am avut și lucrări care au fost anulate în cadrul Comisiei Naționale de Examene, fiind constatate abateri în procesul de evaluare. Noi am discutat și cu directorii instituțiilor, și cu șefii de direcție și le-am spus foarte clar că un elev în sala de examen a făcut atât cât i-au permis adulții. Respectiv, întrebările despre cum au asigurat condiții egale pentru toți copiii trebuie să fie adresate asistenților care au fost în sala de examen”, a spus Lilia Ivanov.
Elevii care au picat examenele vor avea posibilitatea să susțină proba repetată în sesiunile suplimentare din iulie și august.
„Chiar dacă lucrarea elevului este anulată pentru fraudă, el poate să vină să susțină proba repetată în sesiunea suplimentară. Sunt absolut sigură că acești copii vor veni în sesiunea suplimentară și vor demonstra că ei cunosc, că știu a scrie singuri și nu vor trișa. Eu cred că lecția va fi învățată”, a mai menționat șefa ANCE la Moldova 1.
În perioada următoare, absolvenții de gimnaziu vor putea depune dosarele pentru admiterea la licee, colegii sau centre de excelență.