Școala, rol esențial pentru promovarea unității naționale: „Democrația trebuie nu doar predată, ci și practicată din școală”

Învățământul de calitate, modernizarea instituțiilor educaționale, majorarea salariilor profesorilor și acordarea unei atenții sporite promovării valorilor în procesul de predare sunt principalele aspecte asupra cărora ar trebui să se concentreze autoritățile. Ideile au fost evidențiate de pedagogii care au participat luni, 18 august, la cea de-a III-a ediție a Forumului Național al Cadrelor Didactice, organizat la Chișinău de Ministerul Educației și Cercetării. Și președinta Maia Sandu a subliniat rolul crucial al educației în formarea noilor generații, insistând că valorile democratice și civice trebuie cultivate încă din școală.
Profesorii își doresc să le vorbească elevilor mai mult despre valori la lecții și să pună accent pe învățământul de calitate, doleanțe evidențiate în cadrul forumului aflat la a treia ediție.
„Acest forum este o platformă în care ne adunăm pedagogii, precum și cei care lucrează în sistemul educațional. Ne adunăm și discutăm problemele din sistem și perspectivele care sunt, noile proiecte, facem cunoștință și vedem parcursul pentru noul an de învățământ. Noi vorbim aleatoriu despre valori în cadrul lecțiilor de Română, Educație pentru societate, dar nu sunt un fundament sau temă pe care o discutăm noi, profesorii, la orice lecție. Planul ministerului este să pună valoarea în centrul lecției”, a menționat Elena Vorotneac, profesoară de Limba și literatura română la Liceul Teoretic cu Profil de Arte „Elena Alistar”, pentru Moldova 1.
La rândul său, Lucia Caciuc, specialistă principală la Institutul Național pentru Educație și Leadership, a accentuat rolul mentoratului și al educației bazate pe valori.
„Mentoratul a prins aripi și aduce plusvaloare în școală, iar proiectul ce ține de educația bazată pe valori devine un suflu al școlii. Valorile nu sunt doar declarate, sunt implementate zi de zi la orele de curs și activitățile extracurriculare. Suntem o țară care este bazată pe valori, iar aceste valori trebuie să fie implementate din grădiniță, familie și școală, ca în societate să avem tineri valoroși care să-și cunoască rădăcinile și să privească cu încredere într-un viitor european”, a punctat Lucia Caciuc.
Iar Cristina Prisăcari-Ilieș, directoarea Liceului Teoretic „Petru Rareș” din Soroca, a evidențiat provocările cu care se confruntă școlile cu puțini elevi: „Momentele-cheie la care ar trebui să se atragă atenția sunt învățământul de calitate, pe care se pune accentul și în cazul nostru, dar, evident, este vorba și despre școlile care au puțini copii în instituțiile de învățământ, iar acest lucru de multe ori avantajează, dar de multe ori și dezavantajează”.

Prezentă la eveniment, președinta Maia Sandu a atras atenția că educația nu se rezumă doar la transmiterea de cunoștințe, ci înseamnă formarea unor cetățeni responsabili, care înțeleg importanța democrației și libertății.
„Avem de recuperat încă mult în raport cu sistemele educaționale performante și, dumneavoastră știți, competitivitatea noastră, prosperitatea țării noastre și a fiecăruia dintre noi depinde de cât de repede vom reuși să recuperăm discrepanțele cu alte țări. Vrem să vorbim despre valorile pe care le cultivăm copiilor și tinerilor noștri, valori pe care ar trebui să se sprijine societatea astăzi și care vor defini viitorul nostru. Părerea mea este că discuția noastră despre valori în școală a rămas în mare parte abstractă, teoretică, insuficientă”, a declarat Maia Sandu, subliniind că „democrația trebuie nu doar predată, ci și practicată din școală”.
În discursul său, șefa statului a făcut apel la profesorii din toată țara să-i familiarizeze pe elevi cu istoria recentă și să le vorbească despre consecințele regimurilor autoritare.
„Prin încurajarea alegerilor autentice, cu dezbateri, cu negocieri, prin implicarea elevilor în administrarea bugetelor, chiar dacă le oferiți o sumă simbolică pe care ei să decidă cum să o folosească și prin implicarea lor în realizarea proiectelor - dacă asta s-ar întâmpla în toate școlile, nu am avea așa de mulți tineri care, atunci când obțin dreptul la vot, spun că nu-i interesează politica. De parcă politica, alegerile, nu ar fi în primul rând despre viitorul lor și despre viitorul copiilor lor”, a afirmat Maia Sandu.
Maia Sandu: „Dacă pierdem tinerii, pierdem totul”
Șefa statului a insistat asupra rolului educației în combaterea dezinformării și propagandei, subliniind vulnerabilitatea tinerilor în fața manipulării.
„R. Moldova este astăzi foarte vulnerabilă la propagandă, manipulare și dezinformare. Nu spun eu asta, spun statisticile internaționale. Ce face astăzi școala pentru ca tinerii să facă față acestui fenomen? Eu nu cred că face suficient. Vorbim despre o valoare foarte importantă, unitatea națională. Cum putem să educăm tinerii noștri în spiritul unității? Prin proiecte comunitare, implicarea lor în activități la nivel de școală și comunitate, prin atragerea lor în acțiuni civice, prin explicații despre procesul de integrare europeană și despre diferențele dintre Uniunea Europeană și regimurile autoritare”, a afirmat președinta.
În același timp, Maia Sandu a vorbit despre misiunea cadrelor didactice în construirea unei societăți unite și reziliente.
„Educația devine scutul nostru, prima linie de apărare a țării. Dumneavoastră nu creșteți doar specialiști, creșteți cetățeni, creșteți oameni care să iubească această țară, să creadă în ea și să o protejeze. (...) În clasele voastre trebuie să se formeze, în mare parte, anticorpii împotriva minciunii și manipulării”, a subliniat președinta.
Maia Sandu a îndemnat cadrele didactice să nu renunțe la misiunea lor de a inspira și forma viitoarele generații: „Dacă pierdem tinerii, pierdem totul. O țară fără tineri implicați devine o țară vulnerabilă, unde alții decid pentru noi”.
Educația poate contribui la atingerea consensului național, afirmă Dan Perciun
Un mesaj despre importanța educației în consolidarea rezilienței și a securității naționale a transmis și ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, în debutul forumului.
„Acolo unde nu există încredere și capacitate de colaborare, nu poate exista nici dezvoltare, nici reziliență. Divizarea înseamnă vulnerabilitate - la propagandă, la manipulări, la influențe străine. O comunitate ruptă în interior devine incapabilă să se apere atât militar, cât și moral. Și nimeni nu luptă pentru ceva cu care nu se identifică până la capăt”, a subliniat Dan Perciun.
Ministrul a atras atenția asupra faptului că educația a fost rareori privită, în ultimii 35 de ani, prin prisma securității naționale. Potrivit lui, dacă ar fi existat o astfel de abordare, profesorii de Limba română ar fi fost introduși mai devreme în grădinițele alolingve, iar programele oficiale pentru predarea istoriei și culturii poporului rus ar fi fost aprobate mai responsabil.
Ministrul a amintit și de întârzierile în implementarea programului de studiere a limbii române, care a început abia în 2023, precum și de faptul că primul Congres al memoriei privind crimele comunismului a avut loc abia în 2025.
„Am fost și suntem zilnic supuși tentativelor de destructurare socială a țării noastre. Răspunsul nu poate fi doar lupta cu propaganda, ci consolidarea fundamentului casei noastre comune, iar asta înseamnă educație. Educația este instrumentul prin care transmitem sensuri de la o generație la alta și construim acel consens național pe care ni-l dorim cu toții”, a subliniat Dan Perciun.
Precizăm că Ministerul Educației și Cercetării organizează astăzi Forumul Național al Cadrelor Didactice, ediția a III-a. Evenimentul reprezintă o platformă de discuții, schimb de experiență și bune practici în domeniul educației, la început de an școlar. Forumul reunește sute de cadre didactice din instituțiile de învățământ general din țară, precum și reprezentanți ai instituțiilor publice, organizațiilor internaționale și mediului academic.
În cadrul forumului sunt discutate mai multe inițiative lansate de minister, precum dezvoltarea noului curriculum școlar, implementarea programului de mentorat pentru cadrele didactice și alte subiecte de actualitate din domeniul educației, cum ar fi utilizarea inteligenței artificiale în școală.