Social

Expert, despre cazul Soroca // Bullying filmat, colegi nepăsători. Sistemul trebuie să reacționeze

Violența este rezultatul unor conflicte nerezolvate și semnalul unor nevoi emoționale ignorate, iar soluția este prevenția, avertizează directoarea adjunctă a Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, Tatiana Lungu, într-un interviu oferit pentru Moldova 1. Comentând un caz recent din Soroca, experta a reiterat necesitatea unei abordări integrate de educație socio-emoțională în instituții, consilierea psihologică și implicarea părinților și profesorilor pentru a preveni escaladarea acestui fenomen.

„Cazul este examinat de colegii noștri din structura teritorială de asistență psihopedagogică Soroca, unde avem specialiști, psihologi care vor oferi consiliere psihologică copiilor și părinților. Cert este că asemenea situații lasă amprente emoționale nedorite pe termen lung”, a declarat Tatiana Lungu, la Moldova 1.

Violența - rezultatul unor nevoi emoționale ignorate

Lungu a explicat că incidentele de violență sunt adesea precedate de conflicte neremediate sau anumite nevoi nesatisfăcute, care reflectă probleme mai profunde în comportamentul copiilor.

„Trebuie să înțelegem că, până să ajungem la asemenea situații, au existat anumite conflicte. Un caz de violență între doi minori este un antecedent al comportamentului copilului. În acest sens, este foarte important ca părinții să observe comportamentele, starea emoțională, să discute cu copilul, să înțeleagă ce s-a întâmplat, ce stă în spatele acestui comportament”, a precizat experta.

Directorul adjunct a subliniat că nevoile emoționale și sociale ale copiilor sunt esențiale pentru prevenirea comportamentelor agresive.

„Toți oamenii avem anumite nevoi satisfăcute în relațiile cu ceilalți. Vorbim de nevoia de conectare, de a fi auzit, văzut, de a se manifesta în grupul de semeni, nevoia de competență și nevoia de autonomie și autocontrol. De aceea, este foarte important ca părinții să valideze emoțiile pe care le trăiesc copiii, să țină cont de ceea ce relatează copilul, să fie disponibili emoțional pentru a oferi susținere în această etapă importantă”, a adăugat Lungu.

Modelul Estoniei și prevenția în R. Moldova

Inspirându-se din practica estoniană, care pune accent pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale și pe colaborarea intersectorială, Lungu a evidențiat eforturile din Republica Moldova de a implementa programe de prevenire.

„Modelul Estoniei pune accent pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale, pe implicare și nu pe pedepsire și sancțiuni. Este un sistem care funcționează foarte bine intersectorial, cu accent pe programe de educație parentală și educație a copiilor, pe gestionarea problemelor care intervin în relațiile dintre adolescenți și părinți”, a punctat directorul Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică.

Deși numărul psihologilor în școlile din țara noastră este limitat, există inițiative pentru prevenirea violenței.

„În R.Moldova avem mai puțini psihologi în instituțiile de învățământ, dar îi avem. Punem accent pe programe de prevenire primară, pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale și a relațiilor interpersonale, pe medierea conflictelor și gestionarea diferitelor situații nedorite”, a explicat Tatiana Lungu. Cu toate acestea, ea a recunoscut că „mai avem încă provocări și mult de muncă pentru a nu ajunge în situații de acest tip”.

Soluțiile: prevenție, educație emoțională și implicare

Tatiana Lungu a criticat atitudinea de indiferență a unora dintre elevi și cadre didactice față de cazurile de violență.

„M-aș orienta spre instituțiile de învățământ, spre cadrele didactice care sunt zilnic în contact cu copiii, să nu rămână indiferente la situațiile care apar. Mă miră atitudinea colegilor care filmează, postează pe rețelele de socializare și urmăresc incidentele fără a implica un adult de referință, diriginte sau psiholog din proximitate. Mă miră atitudinea celorlalți colegi care rămân nepăsători în raport cu relațiile de conflict și faptul că cineva este lovit, înjosit sau umilit în mod intenționat sau repetat”, a declarat ea.

În încheiere, Tatiana Lungu a lansat un apel către toate structurile implicate să prioritizeze interesul superior al copilului.

„Cred că este foarte bine să ne conjugăm toate eforturile, toate structurile și serviciile existente, să se orienteze spre interesul superior al copilului, spre starea de bine a copiilor, pentru a preveni eventuale situații precum cea care s-a întâmplat recent la Soroca”, a conchis directoarea adjunctă a Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, într-un interviu pentru Moldova 1.


Amintim că, recent, o elevă a fost agresată de două colege în curtea unei școli din Soroca. Colegii au filmat scena, amuzându-se în loc să anunțe profesorii. Conflictul a izbucnit într-o pauză dintre ore, iar scenele au fost distribuite pe rețelele sociale. Directoarea instituției spune că a luat măsurile necesare. Cei implicați în conflict și părinții lor urmează să aibă discuții cu psihologi.

Potrivit Ministerului Educației, anul trecut, în R. Moldova au fost înregistrate 1.200 de cazuri de bullying, iar din 2023, directorii de instituții de învățământ sunt obligați să raporteze toate cazurile înregistrate.

Citește mai mult