Economic

Expert: Linia electrică Strășeni–Gutinaș va rupe dependența de Est și va conecta R. Moldova la rețeaua europeană

Construcția liniei electrice de 400 kV Strășeni–Gutinaș va asigura o legătură directă între Republica Moldova, România și rețeaua energetică europeană, marcând un pas strategic spre reducerea dependenței de Est. Potrivit expertului în politici energetice, Eugen Muravschi, proiectul va consolida securitatea energetică a țării și va crea premise pentru atragerea de investiții în sectorul energetic, în special în producția de energie regenerabilă.

„Linia Strășeni–Gutinaș este foarte importantă pentru securitatea noastră energetică, fiindcă este o conexiune directă cu România. Linia care se construiește acum, linia electrică Isaccea-Vulcănești–Chișinău, are un segment scurt, care oricum traversează Ucraina, care este o țară în război, atacată de Rusia. Respectiv, există riscuri pentru noi chiar și pe acea rută. Linia Strășeni–Gutinaș este o conexiune directă cu rețeaua românească și va facilita alimentarea cu energie electrică a raioanelor de centru și a Chișinăului. Va fi mult mai eficientă, pentru că este o linie mai scurtă de aprovizionare decât linia Vulcănești–Chișinău”, a comunicat expertul în politici energetice, Eugen Muravschi, pentru postul public de televiziune.

Expertul a explicat și impactul economic al proiectului, evidențiind sporirea atractivității pentru investitori și promovarea energiei regenerabile.

„Energia este vitală pentru orice activitate economică, fie că vorbim de o fabrică, fie că vorbim de un magazin. Costurile energetice cu cât sunt mai reduse, cu atât este mai bine pentru activitatea economică, iar această linie va oferi mai multă siguranță investitorilor. Ei vor ști că R. Moldova are mai multe rute prin care se poate aproviziona cu energie electrică și, inclusiv, va facilita nu doar importurile, dar și exporturile. Adică, această rută va fi foarte bună pentru investițiile în energia regenerabilă de aici, investitorii vor ști că vor avea mai mult acces la piața românească și vor fi mai motivați să investească, spre exemplu, în parcuri eoliene sau în parcuri fotovoltaice. Ceea ce, cu siguranță, per ansamblu, va duce la mai multă independență energetică pentru noi și va fi un avantaj pentru economia noastră”, susține intervievatul.

Potrivit lui Muravschi, cele trei linii electrice majore – Vulcănești-Chișinău, Bălți-Suceava și Strășeni-Gutinaș – reprezintă un progres semnificativ pentru independența energetică, dar expertul atrage atenția că doar acestea nu vor fi suficiente fără investiții sistemice în rețelele interne.

„Ele sunt o parte a ecuației. Pentru o independență deplină avem nevoie de mai multe capacități de generare, aici, pe malul drept, nu doar din importuri. Sigur, importurile din România sunt mai sigure decât importurile din regiunea transnistreană, pentru că ele se bazează pe contracte, pe regulile pieței, și nu pe mofturi politice de la Tiraspol sau de la Moscova. Dar, pe lângă aceste linii cruciale, avem nevoie la fel de mult de modernizarea întregii rețele electrice din țară, inclusiv liniile interne, nu doar interconexiunile externe, mai multă capacitate de generare, mai multă capacitate de stocare. Și, nu în ultimul rând, eficiența energetică după vechiul principiu: cea mai ieftină energie este cea pe care nu o consumi”, a conchis expertul, la Moldova 1.


Precizăm că Guvernul SUA va finanța cu 130 de milioane de dolari construcția liniei electrice Strășeni–Gutinaș, potrivit unui anunț al Ambasadei SUA din 17 septembrie. Proiectul, relansat după ce USAID a suspendat finanțarea în februarie 2025, fusese inițial planificat pentru perioada 2025–2029, în baza unui memorandum semnat în 2024. Proiectul va facilita integrarea tehnologiilor americane și va stimula dezvoltarea în sectoare precum transportul, IT, comunicațiile, energia nucleară și stocarea în baterii.

Premierul Dorin Recean a precizat că finalizarea liniei Strășeni–Gutinaș este estimată pentru 2028 și include modernizarea stației Strășeni 330 kV, prin adăugarea unei secțiuni de 400 kV. Linia va traversa 25 de localități din raioanele Strășeni, Călărași, Nisporeni și Hâncești.

CITIȚI ȘI:

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult