Moldoveanca Elena Iovu: de la bariera lingvistică la integrare deplină și promovarea vinurilor moldovenești în Japonia

Elena Iovu cucerește Japonia cu vinurile moldovenești! Din studentă bursieră a Guvernului japonez, tânăra a devenit un veritabil ambasador al culturii vinului moldovenesc în Țara Soarelui Răsare.
Este stabilită de 14 ani în Japonia. Adaptarea nu a fost ușoară la început, mai ales din cauza barierelor lingvistice, însă studiile și experiența profesională au ajutat-o să se integreze și să stabilească legături solide cu diaspora moldovenească.
„Când eram studentă, nu prea aveam contact cu alți moldoveni stabiliți aici, în Japonia, dar am avut ocazia să lucrez un an la Ambasada Republicii Moldova. Am stabilit mai multe contacte cu diaspora moldovenilor și mi-a făcut plăcere să cunosc doamne și domni stabiliți de mai multe vreme în Japonia, care ori lucrează, ori au familie aici. Pentru mine, ca student, a fost un exemplu că, uite, aș putea avea aici o viață așa, mai activă, cunoscând limba și având și prieteni japonezi. Diferențe sunt foarte multe. În primul rând, cultura, limba, mediul ambiant în general este foarte diferit. Dar aș spune că este, totuși, foarte similară căldura oamenilor, pentru că și moldovenii au obiceiul ăsta de a primi oaspeți, de a stabili relații. La fel și japonezii sunt foarte prietenoși și foarte calzi”, a povestit Elena.
Tânăra a învățat japoneza timp de aproape șase ani.
„La început e greu, mai ales necunoscând limba, ar fi foarte greu, pentru că nici japonezii nu prea cunosc alte limbi, nici engleza, o limba internațională, dar aici, în Japonia, nu prea contează. Deci, este foarte important să cunoști limba japoneză, care pe mine m-a ajutat foarte mult să mă acomodez. Mi-a luat vreo cinci - șase ani ca să o vorbesc confortabil. Dar am avut ocazia să lucrez și ca traducător, și la ambasadă. Am exersat foarte mult”, ne-a explicat ea.
Acum, fiind directorul executiv al oficiului „Wine of Moldova Japan", Elena Iovu se dedică misiunii de a promova vinurile moldovenești printre consumatorii japonezi.
„Vinurile noastre, având și o latură modernă, au totuși o poveste autentică și anume acesta este factorul care a atras consumatorii japonezi. Eu cred că vinurile noastre au un potențial foarte mare pe piața Japoniei, mai ales că japonezii sunt foarte atenți la detalii, le place foarte mult să asculte povestea din spatele produsului. Și cred că noi suntem foarte buni la povestit. Eu sper că tot mai multe vinuri moldovenești vor ajunge pe piața Japoniei”, se arată încrezătoare Elena Iovu.
Ambasadorul Republicii Moldova în Japonia, Dumitru Socolan, se declară mândru de comunitatea de moldoveni, dar recunoaște că statul nostru mai are multe de făcut pentru a deveni mai vizibil în Țara Soarelui-Răsare.
„Diaspora este foarte activă, deși e mică. Când organizăm evenimente, îi invităm și ei vin cu plăcere. (...) În special lucrăm foarte mult cu tineretul. (...) Japonezii asociază R. Moldova cu vinul. Atunci când întreabă: „De unde veniți dumneavoastră? (...) „Din Moldova”, ei spun: „A, din Moldova, foarte bun. „Oishī”, cum spun ei, „gustos”. Deci, ne bucură foarte mult”, a mărturisit ambasadorul.
Dumitru Socolan mai spune că relația pe care Republica Moldova o are cu Japonia este prietenoasă.
„Și noi, și partenerii noștri japonezi, atunci când vorbim despre relația între Moldova și Japonia, o numim prietenoasă. Avem o relație foarte bună, foarte frumoasă, o relație prietenoasă. Suntem țări care împărtășesc aceleași valori, aceleași principii, valorile democrației, economiei de piață, statului de drept. Aici înțelegi câtă importanță atribuie poporul acestor valori, inclusiv principiilor și normelor de drept internațional, deci neagresiune, pace, mai ales acum, după agresiunea rusă în Ucraina”, a mai spus diplomatul.
În Japonia sunt stabiliți în jur de 250 de moldoveni.

Vinul rămâne produsul emblematic al Republicii Moldovei. Potrivit Oficiului Național al Viei și Vinului, 90% din producție merge la export, ceea ce înseamnă 73 de milioane de litri, în valoare de 122 de milioane de dolari. În ultimii cinci ani, exporturile de vinuri au crescut cu 16%.
În primele șapte luni ale anului curent, Republica Moldova a vândut cele mai multe vinuri pe piața UE – 58%, România fiind cea mai solicitată destinație, cu 10 milioane de litri de vin îmbuteliat.
De asemenea, vinurile moldovenești ajung în Cehia, Polonia, Olanda și Țările Baltice, precum și în Japonia, China, Coreea de Sud, America de Nord și Sud, Africa, Oceania și Canada.
În CSI sunt exportate 24% din vinurile autohtone, în SUA – 9%, în Oceania și Asia – câte 4%.
CITIȚI ȘI: