Social

Intervenții în situații de urgență: Când vrem să acordăm primul ajutor medical, e mai bine să apelăm la 112, dacă nu suntem siguri de acțiunile noastre

medlife.ro
Sursa: medlife.ro

De mai bine de două decenii, Maria Vidrașcu activează la Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească, fiind un reper în domeniul medicinei de urgență și al situațiilor de criză. Pe lângă activitatea de salvare a vieților, ea este formator, învățând tinerii specialiști cum să intervină eficient în situații critice. În ceea ce privește pregătirea populației pentru acordarea primului ajutor medical, Maria Vidrașcu susține că există încă multe lucruri de făcut pentru a spori nivelul.

Într-un interviu pentru emisiunea „Zi de zi” de la Radio Moldova, Maria Vidrașcu a vorbit despre provocările profesiei, importanța pregătirii și a echilibrului emoțional, precum și despre dorința de a insufla generațiilor viitoare aceeași pasiune pentru salvarea vieților.

„Am învățat să depășim și starea emoțională, partea de stres, nu doar noi, ci și pe cei cărora le acordăm ajutor medical. Să le alinăm suferința atât prin cuvinte, cât și prin intervenția medicamentoasă. Din copilărie, încă, aveam sindromul de salvator, dorința de a salva pe cineva. Nu a fost greu să decid în ce domeniu să merg. Pe parcurs, am înțeles că îmi place și să predau, după ce am acumulat o anumită experiență și am mai făcut studii universitare suplimentare, ca să învăț și pe alții să fie la fel de buni. Am observat că acum, când mă întâlnesc cu studenții, că și ei sunt satisfăcuți de ceea ce fac, cu dragoste, plăcere, intuiție și entuziasm”, a mărturisit Maria.

Întrebată când a simțit că frica și emoțiile încep să fie controlabile, medicul a explicat că sprijinul colegilor cu experiență a fost esențial.

„Am avut marea plăcere să cunosc oameni cu experiență când m-am angajat în acest domeniu și mi-au spus lucruri care mi-au fost de învățătură. Unul dintre ele: dacă lucrezi și pui suflet șapte ani de zile, experiența pe care o acumulezi și recunoștința vor fi răsplătite de la sine, în timp. Este nevoie, însă, de răbdare, timp. La început, da, există emoții. Te întrebi dacă vei reuși să te descurci. Când mă aflam la un accident rutier sau la un accident în masă, unde sunt multe persoane care strigă după ajutor, găseam o putere, o liniște interioară. Nu mă gândeam la mine, ci la cei care aveau nevoie de ajutor și ce trebuie să fac pentru ei. Aveam încredere în puterile mele”, ne-a spus medicul.

Ritmul alert și imprevizibil al muncii în situații de urgență cere și o pregătire fizică și emoțională deosebită, adaugă Maria Vidrașcu.

„*În fiecare zi când venim la serviciu, nu știi câte urgențe vor apărea și de ce fel vor fi. Fiecare apel este o surpriză - nu știi exact ce se întâmplă. Uneori, situațiile pot fi dureroase. Depinde de fiecare cum le acceptă: ca pe o lovitură a sorții sau ca pe o învățătură prin care trebuie să treci. Trebuie să înveți permanent. Totul este nou, totul se schimbă. Trebuie să evoluezi împreună cu inovațiile din medicină, pentru că altfel nu poți”, este convinsă specialista.

Formarea continuă este cheia succesului în acest domeniu, mai spune Maria Vidrașcu.

Astfel, ea îi aduce drept exemplu pe colegii săi, care și-au format obiceiul de a monitoriza noutățile din domeniu, de a fi la curent cu inovațiile și de a împărtăși informațiile între ei. Totodată, ea a observat că există oameni interesați să cunoască lucruri elementare despre acordarea primului ajutor medical, până la sosirea ambulanței. Aceste noțiuni sunt elementare, dar esențiale, iar atunci când Maria și colegii ei se reîntâlnesc cu cei instruiți, aceștia le mulțumesc din suflet. Oriunde sunt invitați, merg și instruiesc – în școli, școli profesionale, instituții de învățământ superior și chiar în instituții non-medicale, fără legătură directă cu medicina. Uneori se întâmplă ca persoane să-și piardă cunoștința în spații publice și să nu fie clar cum să intervină imediat. În astfel de situații, ambulanța poate fi supraîncărcată, iar unele zile sunt deosebit de dificile pentru echipa de intervenție.

În ceea ce privește pregătirea populației pentru acordarea primului ajutor medical, Maria Vidrașcu afirmă că există încă multe de făcut în țară. Ea subliniază că instruirea nu poate fi impusă, dar atunci când oamenii doresc să învețe, echipa de specialiști este alături de ei cu disponibilitate și profesionalism. Uneori, oamenii aplică metode inexacte sau depășite, fiind influențați de informații primite de la alții sau de soluții găsite pe rețelele de socializare.

Maria Vidrașcu atrage atenția că nu toate sfaturile de pe internet sunt sigure și că este esențial ca informațiile să vină de la persoane calificate.

Este important să ne adresăm unei persoane care cunoaște medicina și să primim informație dintr-o sursă sigură. Să nu ne bazăm pe sfaturile celor neinformați sau de pe rețelele sociale. Când vrem să acordăm primul ajutor medical, dacă nu suntem siguri de acțiunile noastre, este mai bine să apelăm la 112, ca să nu greșim. Recomand să apelăm la echipe specializate atunci când nu suntem siguri de puterile noastre, inclusiv fizice. Este mult mai bine să așteptăm să vină serviciul specializat”, a punctat specialista.

Referitor la propria carieră, Maria Vidrașcu nu se vede activând în alt domeniu. Ea consideră că entuziasmul și pasiunea pentru meseria sa sunt esențiale, iar calmul echipei medicale influențează pozitiv starea pacientului.

Cu cât echipa medicală este mai calmă și mai liniștită, pacientul se calmează de la sine. Primește încrederea că cei care au venit știu ce fac și îi vor acorda ajutor medical. Nu putem fi altfel. Este binevenit și necesar să fim calmi”, ne-a explicat medicul.

Maria Vidrașcu a mai subliniat că este vital să existe inteligență emoțională ridicată, astfel încât sprijinul oferit să transmită siguranță și să asigure că totul se va încheia cu bine.

CITIȚI ȘI:

Ana Cebotari

Ana Cebotari

Autor

Citește mai mult