Sute de tineri specialiști, angajați în școlile și grădinițele din R. Moldova în acest an. Stelian Bâtă, repartizat la Văsieni: „Asta mi-e profesia”

Peste 420 de tineri specialiști au fost angajați în acest an în școlile și grădinițele din Republica Moldova, în cadrul programelor de repartizare a absolvenților. Un exemplu este gimnaziul din satul Văsieni, raionul Ialoveni, care a reușit să atragă primul cadru didactic tânăr în ultimii trei ani. Este vorba despre Stelian Bâtă, proaspăt absolvent, care s-a alăturat colectivului în calitate de profesor de educație muzicală.
Directoarea instituției, Aurora Cotorobai, susține că a depus, de-a lungul timpului, numeroase eforturi pentru a suplini posturile vacante.
„Am găsit profesor de Educație fizică, profesor de Chimie și Educație tehnologică, deși nu-i tânăr specialist. Și după asta am adus în școală profesoară de clasele primare, adică anul ăsta am deja trei angajați pe care i-am adus, în afară de Stelian Bâtă”, a declarat directoarea, la emisiunea „Zi de zi” de la Radio Moldova.
„Unde mai rău, unde mai bine”
Stelian Bâtă locuiește în orașul Ialoveni și face zilnic naveta spre gimnaziu cu mașina. El a fost repartizat de către Ministerul Educației și Cercetării să activeze în această instituție.
Tânărul profesor de Educație muzicală recunoaște că este încă în perioada de adaptare, însă distanța nu reprezintă o problemă pentru el.
„Mi-a părut cel mai convenabil pentru mine, sunt mai aproape, sunt motivat, nu știu, asta mi-e profesia, ne-a spus el.
Întrebat cum a trecut prima lună de când se află în fața copiilor, tânărul profesor a răspuns: „Unde mai rău, unde mai bine”.
Directoarea gimnaziului, Aurora Cotorobai, atrage atenția că un factor important pentru atragerea cadrelor tinere rămâne aspectul financiar. Totuși, spune ea, integrarea depinde și de capacitatea de adaptare a tânărului specialist.
„Abia după jumătate de an putem vorbi despre o integrare reușită a unui proaspăt absolvent în colectiv și în activitatea didactică propriu-zisă. Nu poți să forțezi să facă lucrurile. Asta trebuie să vină de la sine, când el își asumă, spune că vrea să meargă în învățământ. Eu îmi asum că o să primesc tranșele astea, o să lucrez și, în timp, o să văd cum mă descurc. Îmi place? Continui să lucrez mai departe. Nu îmi place? Deja știți cum, asta e o alegere. Dacă șase luni trec și te-ai deprins, mergi mai departe ușor”, a punctat directoarea.
„Resursa umană este prioritatea numărul unu a MEC”
Numărul tinerilor specialiști care au ales să activeze în școlile și grădinițele din Republica Moldova este în creștere, însă provocările din sistemul educațional rămân majore, a menționat secretara generală a Ministerului Educației și Cercetării (MEC), Galina Rusu, într-un interviu oferit Svetlanei Bogatu la emisiunea [„Zi de zi”](„Unde mai rău, unde mai bine”) de la Radio Moldova.
Potrivit ei, autoritățile au întreprins, în ultimii ani, mai multe acțiuni pentru a atrage tinerii absolvenți în școli și grădinițe. Printre acestea se numără creșterea cu 25% a numărului de locuri la specialitățile pedagogice și promovarea carierei didactice prin campanii dedicate.
„Ne bucurăm să vedem o ușoară creștere a numărului de tineri repartizați în funcții didactice în acest an. Acest număr încă nu este pe măsura așteptărilor noastre, dar, având în vedere faptul că resursa umană din sistemul educațional este prioritatea numărul unu a Ministerului Educației și Cercetării, am realizat în ultima perioadă mai multe acțiuni pe diverse niveluri și dimensiuni, astfel încât să putem contribui la creșterea numărului de cadre didactice tinere”, a explicat Galina Rusu la Radio Moldova.
Un stimulent important îl reprezintă indemnizațiile unice – 200 de mii de lei pentru absolvenții de studii superioare și 160 de mii de lei pentru cei de colegiu – acordate după șase, respectiv 18 luni de activitate. În plus, tinerii profesori beneficiază de compensații pentru chirie și cheltuieli la utilități în mediul rural, inclusiv pentru energie electrică.
În privința reținerii tinerilor în sistem, secretara MEC a menționat că salariul este factorul decisiv.
„În ultimii ani, salariul a fost majorat cu până la 60%. Cred că doi factori importanți sunt - starea de bine a cadrului didactic și creșterea salariului, astfel încât să ajungă cel puțin la nivelul celui mediu pe economie”, a punctat secretara generală a MEC.
Chiar și așa, problema posturilor vacante rămâne serioasă, a punctat Galina Rusu. La început de an școlar, în jur de 700 de funcții erau declarate vacante, cele mai multe pentru profesori de Matematică, Fizică, Limbă română și pentru învățători. Situația este și mai dificilă în domeniile științelor exacte, precum și în mediul rural.
„Numărul de învățători și educatori (...) rămâne o problemă stringentă în mediul rural. Dacă vorbim de domeniul STEM, adică științele exacte unde se simte această stringență, în Planul de Creștere Economică avem preconizate măsuri și resurse financiare, astfel încât să avem politici focusate pentru atragerea cadrelor anume în aceste domenii. Ne propunem să fie majorată bursa în această direcție, anume la domeniile STEM sau cele cu stringență. Ne gândim, de asemenea, ca pe viitor și îndemnizațiile să fie direcționate anume către sectoarele cu cea mai mare provocare”, a subliniat reprezentanta MEC.
„Această profesie este extraordinar de interesantă”
Galina Rusu a adresat, prin intermediul Radio Moldova, un mesaj tinerilor care iau în calcul profesia de pedagog: „Eu sunt cadru didactic și pot afirma, și le spun și tinerilor noștri, că această profesie este extraordinar de frumoasă, de interesantă. Să intri în sala de clasă cu copii, tineri, să le poți aprinde flacăra cunoașterii, să îi poți motiva pentru a înțelege lucruri provocatoare – este extraordinar de frumos, extraordinar de interesant”.
Concursul de repartizare a absolvenților cu profil pedagogic s-a desfășurat între lunile iunie și septembrie 2025, fiind organizate trei etape. Drept rezultat, 426 de tineri specialiști au fost angajați în școlile și grădinițele din R. Moldova în anul de studii 2025 - 2026. Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță că cifra reprezintă un „record” al ultimilor opt ani.
Din numărul total al tinerilor angajați, cei mai mulți – 89 – au optat pentru funcțiile de învățător. În calitate de educatori s-au angajat 74 de absolvenți, alți 36 au ales să predea Limba română, iar încă 23 – Istoria.
Majoritatea absolvenților au ales să activeze în instituțiile de învățământ din Chișinău, UTA Găgăuzia, Bălți, Orhei și Ialoveni.
CITIȚI ȘI: