Economic

Tarife mai mari pentru transportul feroviar de mărfuri. Competitivitatea exporturilor moldovenești va fi afectată, spun specialiștii

Decizia Căii Ferate din Moldova (CFM) de a majora tarifele pentru transportul de mărfuri, începând cu 1 octombrie, a stârnit îngrijorare pe piața agricolă. Într-o analiză realizată de experți se precizează că această măsură va reduce competitivitatea exporturilor moldovenești.

Fermierii ar putea pierde între 200 și 400 de lei pentru fiecare tonă de marfă transportată. Potrivit analizei, și întreprinderea de stat CFM, care se confruntă cu probleme financiare majore, ar risca să piardă lunar aproximativ 5 milioane de lei din profitul exportatorilor și al traderilor care s-ar putea orienta către transportul rutier, unde tarifele, dimpotrivă, au scăzut în plin sezon agricol.

În același timp, CFM precizează că măsurile luate în ultimele luni înregistrează o evoluție vizibil pozitivă, în ceea ce privește creșterea veniturilor.

Într-o analiză realizată de economistul Iurie Rija, se precizează că, în noua grilă, tarifele CFM cresc în medie cu 7%, iar reducerea aplicată până acum pentru volumele de peste 4 000 de tone, în special din punctele feroviare din nordul țării, este anulată.

Această facilitate asigura menținerea activității stațiilor feroviare din nord, eficientizarea transportului pentru exportatori și prețuri mai atractive pentru fermieri. Fără ea, balanța se înclină împotriva tuturor: agricultorii vor primi mai puțini bani, iar fluxurile logistice riscă să migreze masiv spre transportul rutier.

De cealaltă parte, transportul auto devine tot mai atractiv. Spre deosebire de calea ferată, tarifele pentru camioane nu cresc, ci chiar scad în unele cazuri, datorită optimizării curselor în ambele direcții. În plus, transportul rutier este mai flexibil și mai rapid: marfa poate fi livrată direct în porturi, fără costuri suplimentare pentru primire, uscare sau stocare, și fără riscul blocajelor logistice.

Reprezentanții companiilor exportatoare de cereale subliniază că transportul auto rămâne principala metodă de colectare și expediere a producției agricole. Ion Cornea, reprezentant al unei astfel de companii, explică faptul că fermierii nu dispun, de regulă, de acces la cale ferată sau elevatoare moderne, iar depozitele lor permit încărcarea cerealelor doar în camioane.

„În general, fermierii dispun doar de depozite simple, uneori mai vechi, care permit încărcarea cerealelor doar în camioane. Același lucru este valabil și pentru oleaginoase, care sunt transportate exclusiv astfel. Odată încărcate în camioane, cerealele pot fi fie stocate și sortate, fie trimise direct la export. În cazul exportului, utilizăm tot mai mult portul Giurgiulești”, ne-a spus el.

Transportul feroviar reprezintă o alternativă, însă doar 4% din cereale mai circulă astfel, din cauza lipsei de vagoane și a stării tehnice deficitare a parcului existent. În plus, diferențele de infrastructură între Republica Moldova și țările vecine fac ca utilizarea trenurilor pentru export să fie costisitoare și mai puțin eficientă.

„Aceasta se datorează faptului că nu există suficiente vagoane și cele disponibile sunt uzate sau implică și costuri ridicate. În plus, infrastructura feroviară din Moldova este diferită de cea europeană – liniile noastre sunt de tip sovietic, iar schimbarea șasiurilor pentru a putea circula mai departe implică timp și costuri suplimentare, afectând calitatea și rentabilitatea mărfii. În ceea ce privește piețele de export, compania noastră livrează cel mai frecvent în Turcia, Grecia și România, dar avem experiență și cu Bulgaria, Iran sau Taiwan. Transportul auto rămâne, însă, principalul mijloc de colectare și expediere a cerealelor din țară”.

Noile tarife pentru transportul feroviar de mărfuri, care urmau să fie aplicate din 12 septembrie 2025, au fost amânate pentru 1 octombrie, după reacțiile critice ale pieței. Argumentul principal al exportatorilor și traderilor a fost că transportul era deja inclus în costurile contractelor existente. Situația nu este nouă. Încă din 2010, traderii au migrat treptat spre transportul rutier, mai costisitor, dar mai previzibil.

În aceste condiții, expertul Asociației Agrocereale, Iurie Rija, propune înghețarea situației actuale până la finalizarea reformei, pentru a păstra baza de clienți și a evita pierderi estimate la peste 5 milioane de lei pe lună.

În prezent, CFM se află în plin proces de modernizare. Potrivit instituției, măsurile luate în ultimele luni înregistrează o evoluție vizibil pozitivă, în ceea ce privește creșterea veniturilor.

Una dintre ele este și adaptarea modelului de business de la tranzit – afectat semnificativ de contextul regional – către piața internă, care a generat o creștere considerabilă a volumului de transport al cerealelor, de la 20% la aproximativ 80 la sută. Reparația segmentelor critice de cale ferată a permis majorarea vitezei medii de circulație de la 15 kilometri pe oră pe anumite tronsoane până la 40 de kilometri pe oră, sporind atractivitatea serviciilor feroviare de transport marfă. Astfel, se estimează venituri suplimentare de aproximativ 10 milioane de lei lunar odată cu reluarea transportului pe tronsonul Văleni–Giurgiulești, care urmează să fie redeschis în curând.

Precizăm că, în perioada 2021-2024, volumul total al produselor agricole transportate pe calea ferată a scăzut de la 679 de mii de tone la doar 139 de mii de tone, adică de aproape cinci ori.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult