Economic

Bugetul asigurărilor sociale a crescut cu 9%, datorită legalizării muncii și reformei sistemului de inspecție a muncii

Bugetul asigurărilor sociale de stat a crescut cu aproximativ 9% în ultimii ani, pe fondul reducerii muncii nedeclarate și al creșterii numărului de angajați care activează oficial. Rezultatele sunt atribuite reformei sistemului de inspecție a muncii, lansată de Ministerul Muncii și Protecției Sociale în anul 2023. De asemenea, după restructurare, numărul cazurilor de muncă nedeclarată depistate de inspectori a crescut de zeci de ori.

Potrivit fostului ministru Marcel Spatari, modernizarea instituției a sporit capacitatea de control și a adus un impact direct asupra colectării contribuțiilor sociale.

„În 2022–2023 a fost începută modernizarea Inspectoratului de Stat al Muncii, o reformă profundă pentru promovarea respectării legislației muncii. Din 2023, inspectorii de muncă pot efectua controale inopinate la companii fără notificare prealabilă, mai ales pe cazurile de muncă la negru”, a explicat Spatari.

El a menționat că, odată cu aplicarea noilor mecanisme de control, fenomenul muncii informale a fost mult mai bine documentat. „Numărul de plăți de contribuții sociale la CNAS (n.r. Casa Națională de Asigurări Sociale) a crescut în ultimii patru ani cu 9%. Avem un progres în numărul de contracte de muncă legale și plăți de contribuții sociale, o evoluție pozitivă care permite reducerea deficitului bugetului de asigurări sociale de stat”, a adăugat fostul ministru.

În același timp, creșterea eficienței Inspecției Muncii se reflectă și în datele privind controalele efectuate. Înainte de reformă, instituția identifica anual în jur de 80 de cazuri de muncă nedeclarată, iar în 2023 au fost descoperite peste 3.100, potrivit lui Spatari. „Anul acesta, până în august, au fost identificate 5.200 de cazuri și rata de legalizare este de aproximativ 90%”, a mai adăugat fostul ministru.

Cele mai multe situații de muncă la negru se înregistrează în construcții și agricultură. Pentru a eficientiza verificările, Inspectoratul de Stat al Muncii planifică investiții în tehnologie, inclusiv achiziția de drone.

„Suntem mobilizați la maxim și ne-am intensificat controalele. Avem o colaborare eficientă cu Serviciul Fiscal și Inspectoratul pentru Migrație. În prezent, suntem în căutarea resurselor pentru procurarea dronelor, care ar fi utile atât pentru construcții, cât și pentru agricultură”, a declarat Andrei Prisăcari, șef interimar al Inspecției Teritoriale de Muncă Chișinău.

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, aproximativ 40 de mii de persoane muncesc în continuare fără forme legale în Republica Moldova.

Autor: Cristina Prisacari

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult