„Succese superficiale”: Peste 134.000 de conturi false și aproape 2 milioane de urmăritori falși, eliminați de TikTok înaintea alegerilor parlamentare

Peste 134.000 de conturi false și aproape 2 milioane de urmăritori falși au fost eliminați de TikTok în perioada premergătoare alegerilor parlamentare din Republica Moldova, desfășurate pe 28 septembrie. În același timp, platforma anunță că a dezmembrat cinci rețele coordonate, care însumau peste 7.000 de conturi ce vizau publicul din Republica Moldova, promovând politicieni proruși și încercând să discrediteze guvernarea.
„În lunile august și septembrie 2025, am dezmembrat cinci rețele care însumau cel puțin 7.593 de conturi ce vizau publicul din Republica Moldova. Aceste rețele promovau politicieni proruși și încercau să discrediteze actuala guvernare. În total, de la începutul acestui an, am întrerupt opt operațiuni de influență sub acoperire care vizau Republica Moldova”, se arată în comunicatul companiei.
În total, între 1 iulie și 28 septembrie curent, TikTok a eliminat peste 9.300 de materiale video care încălcau regulile privind integritatea civică, dezinformarea sau conținutul generat cu inteligență artificială. Dintre acestea, 91% au fost eliminate înainte ca utilizatorii să le raporteze.
Compania mai anunță că a prevenit 2.9 milioane de aprecieri false, 1.8 milioane de cereri false de urmărire și a blocat crearea a peste 268.000 de conturi de tip spam în Republica Moldova.
„Echipele noastre au lucrat neîntrerupt pentru a contracara, în mod proactiv și ferm, tentativele de manipulare a sistemelor noastre și de inducere în eroare a comunității TikTok”, se precizează în comunicat.
De asemenea, între 1 iulie și 28 septembrie, platforma a eliminat peste 134.000 de conturi false, precum și 1.173 de conturi care imitau oficiali din Republica Moldova, folosite în campanii coordonate de dezinformare și manipulare online.
În același raport, TikTok amintește că a lansat, pe 21 august, un Centru Electoral în aplicație, în parteneriat cu Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova, și acesta a fost accesat de peste 88.000 de ori.
TikTok nu a eliminat rețelele de propagandă în totalitate
Expertul WatchDog.md, Andrei Rusu, susține că, în pofida cifrelor impresionante prezentate public de TikTok, succesele raportate ar fi „superficiale”.
„În ciuda cifrelor impresionante, raportul TikTok arată că, de fapt, problema a fost soluționată, dar parțial. Platforma s-a concentrat mai mult pe blocarea boților, nu și a conturilor care, într-adevăr, promovau dezinformarea sau, neautentic, vizibilitatea unor candidați la alegeri. Rețeaua de propagandă rusă pe TikTok, identificată de comunitatea Watchdog, continuă să activeze bine-mersi pe platformă. Din cele 392 de conturi identificate de comunitatea Watchdog care promovau propaganda rusă, aproape 200 continuă să rămână active. (...) A blocat, într-adevăr, mulți boți și a șters multe postări, dar nu a eliminat rețelele de propagandă în totalitate. Ba chiar a ignorat o parte din raportările trimise de instituțiile de monitorizare a spațiului informațional din Republica Moldova”, a comentat Andrei Rusu de la WatchDog.
Alegerile parlamentare din 28 septembrie 2025 au fost marcate de o amplă campanie de dezinformare. Potrivit autorităților și investigațiilor independente, Federația Rusă a investit sute de milioane de euro pentru operațiuni hibride al căror scop era preluarea puterii de la Chișinău și împiedicarea parcursului european al R. Moldova.
TikTok, Telegram, Facebook și X au fost principalele canale prin intermediul cărora au fost răspândite falsuri despre presupuse fraude electorale, atacuri la adresa Maiei Sandu și mesaje anti-UE.
Totodată, Comisia Electorală Centrală a aplicat sancțiuni unor concurenți electorali care au utilizat platformele online pentru promovare fără a raporta cheltuieli, iar Curtea Constituțională, care a validat, pe 16 octombrie, rezultatele scrutinului, a emis o adresă către Parlament, solicitându-i autorității legislative să consolideze competențele autorităților în reglementarea platformelor online și să stabilească măsuri eficiente pentru protejarea spațiului informațional în perioadele electorale, cu respectarea libertății de exprimare.
CITIȚI ȘI: