Elevii Liceului „Alexandru Donici” din Peresecina construiesc roboți și studiază fenomenele naturii cu ajutorul dronelor

Elevii de la Liceul Teoretic „Alexandru Donici” din Peresecina, raionul Orhei, pot să cerceteze fenomenele naturii, să construiască roboți sau să imprime obiecte și chiar organe umane în format 3D. Instituția a inaugurat un laborator digital ultramodern, parte a Proiectului „Școlile Model”, care își propune modernizarea procesului educațional și apropierea elevilor de științele reale.

Laboratorul este dotat cu 10 drone, o imprimantă 3D, seturi de robotică și diverse instrumente interactive. O parte dintre acestea sunt deja folosite la lecțiile de Fizică și Biologie.
Din piese Lego a fost construit chiar și primul robot.
„Acestea sunt lab-discuri, putem să le folosim la Biologie, la Fizică, la Chimie, Geografie. Sunt niște instrumente cu care e mult mai comod de lucrat în practică. Ele măsoară, de exemplu, bătăile inimii la om pe minut”, a povestit eleva Nicoleta Bodorovici din clasa a VIII-a.
„Mi se pare foarte interesant acest lucru, pentru că putem vedea practic, nu doar teoretic, ce ne spune profesoara. Am făcut experimente la Fizică și am arătat graficul pe calculator - cum se ridica și cobora temperatura”, a adăugat Nicoleta.
Și pentru Elena Șamurai, elevă în clasa a IX-a, lucrul cu dronele a fost o experiență inedită: „Atunci când manevrezi aceste drone, parcă ai un fel de sentiment ca un copil, de curiozitate. Cât de interesant zboară, filmează ceea ce face. Eu cred că le-aș folosi la Geografie, pentru a filma sau a vedea o arie cum este deasupra”.
Activitățile din laborator sunt coordonate de doi profesori instruiți special pentru acest tip de învățare.
Profesoara de Matematică, Marta Jioară, consideră că tehnologiile moderne pot schimba percepția elevilor asupra științelor exacte: „Copiii învață, își dezvoltă niște abilități din domeniul Științei, Mecanicii, Ingineriei, Designului, Matematicii. Cu aceste imprimante 3D, de exemplu, ei pot să construiască o încăpere, chiar o căsuță, să formeze o alarmă sau să alcătuiască un semafor”.
Directoarea instituției, Ana Ivanov, spune că a observat o creștere a interesului elevilor pentru activitățile practice: „Aveam o temere, pentru că tot ce vine nou e puțin cunoscut pentru generația de profesori, dar m-au impresionat elevii pe care i-am văzut implicați și interesați. I-am văzut stând în laborator, am văzut aici un sclipici de zbânț care în sala de clasă nu-și găsește locul”.
Laboratorul digital din Peresecina este al doilea atelier modern deschis în cadrul Proiectului „Școlile Model”. În total, 12 instituții vor beneficia de astfel de dotări.
Inițiativa este implementată de Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova, în parteneriat cu „Clasa Viitorului”, cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării și finanțare externă.
Primul laborator FabLab a fost inaugurat în această toamnă la Ștefan Vodă.
Reportajul Svetlanei Bogatu, difuzat la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova, poate fi audiat mai jos: