De la benzină la baterii: numărul de vehicule electrice și hibride, creștere de 190% în R. Moldova

Tot mai mulți moldoveni renunță la mașinile clasice și aleg vehicule electrice sau hibride. În doar trei luni, numărul acestora a crescut cu aproape 190%, potrivit datelor Centrului Național pentru Energie Durabilă. Specialiștii afirmă că această tendință nu este doar o modă, ci un pas important spre un transport mai curat și o utilizare mai eficientă a energiei din surse regenerabile.
„Este un subiect foarte actual. Transportul electric câștigă cotă pe piață tot mai mult, iar cifrele pe care le-am publicat, cu ajutorul datelor procesate de la Agenția Servicii Publice, demonstrează această tendință tot mai mare de creștere pentru vehiculele electrice, precum și pentru cele de tip hibrid. La nivelul Uniunii Europene, dacă vorbim de anul 2011, erau doar 55 de mii de vehicule electrice, în 2021 deja erau peste șapte milioane, iar la sfârșitul anului 2024 avem peste 42 de milioane de vehicule electrice”, a declarat, într-un interviu pentru emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova, Irina Țerigradean, șefă de direcție la Centrul Național pentru Energie Durabilă (CNED).
Potrivit expertei, creșterea spectaculoasă din Republica Moldova, de 190% într-un singur trimestru, este explicată prin mai mulți factori.
„Într-adevăr, a crescut semnificativ numărul atât al vehiculelor electrice, cât și al celor hibride. La momentul actual, înregistrăm peste 82 de mii de astfel de vehicule, dintre care 9.015 sunt electrice și 73 de mii – hibride. În primul rând, este vorba de prețul ridicat al carburanților. Mașinile hibride consumă mult mai puțin combustibil, iar cele electrice - deloc. În plus, conceptul de mobilitate electrică este deja integrat pe piața moldovenească, iar cetățenii s-au familiarizat cu el. Cei care folosesc astfel de mașini confirmă că sunt eficiente și prietenoase cu mediul”, a explicat Țerigradean.
Aceasta a menționat și facilitățile fiscale oferite de stat.
„Pentru vehiculele electrice, acciza la import este zero. Pentru cele plug-in se oferă o reducere de 50%, iar pentru hibride – de 25%. De asemenea, vehiculele electrice sunt scutite de taxa pe drumuri și beneficiază de plăcuțe de înmatriculare verzi, pe care le vedem tot mai des prin oraș”, a enumerat reprezentanta CNED.
Irina Țerigradean afirmă că Republica Moldova începe să dezvolte o cultură a transportului ecologic.
„Mulți cetățeni, mai ales dimineața, când traficul este intens, simt mirosul de gaze de eșapament, care este nociv. Zgomotul produs de mașinile pe motorină este deranjant, iar toate aceste aspecte – de mediu și de confort – ne orientează către un transport mai curat și mai ecologic. În plus, o mulțime de stații de încărcare au fost deja instalate. Multe centre comerciale și blocuri noi sunt prevăzute cu prize de încărcare, astfel că piața, atât privată, cât și rezidențială, se aliniază acestui concept”, a spus aceeași sursă, la postul public de radio.
În prezent, pe teritoriul Republicii Moldova există circa 200 de stații de încărcare, de tip rapid și lent.
„Un vehicul electric funcționează mai bine cu încărcare lentă, care prelungește durata de viață a bateriei, dar pentru distanțe mai lungi, lipsa stațiilor pe drumurile naționale poate fi o provocare. Totuși, mașinile cu autonomie mai mare pot parcurge fără probleme distanțe până la nordul sau sudul țării”, a adăugat experta.
Țerigradean a menționat și Strategia de mobilitate până în 2030 prevede ca ponderea vehiculelor electrice și hibride să ajungă la 15% din totalul autoturismelor din Republica Moldova, față de 6% în prezent: *„Pentru a atinge acest obiectiv, vor fi implementate programe de subvenționare a achiziției de vehicule electrice noi, întrucât cele rulate au performanțe inferioare”.
Vehiculele electrice și presiunea asupra sistemului energetic
Întrebată dacă numărul tot mai mare de mașini electrice ar putea pune presiune pe sistemul energetic, Irina Țerigradean a explicat că situația este, de fapt, favorabilă în acest sens.
„Avem zile în care producția de energie electrică din surse regenerabile depășește capacitatea de absorbție a sistemului, mai ales vara. Este recomandat ca această energie să fie folosită pentru încărcarea vehiculelor electrice, de exemplu, la prânz, când producția este mai mare. Astfel, consumul auto electric devine o soluție compensatorie pentru surplusul de energie”, a punctat angajata CNED.
Specialista consideră că piața auto va continua să se schimbe rapid.
„Vom merge în aceeași direcție, spre vehicule electrice și hibride. Se lucrează la extinderea infrastructurii de încărcare pe drumurile naționale, pentru ca șoferii să nu mai aibă grija lipsei unui punct de alimentare, dar și la măsuri de subvenționare pentru achiziția de mașini noi”, a mai spus ea.
Mașinile chinezești, tot mai populare
Tot mai mulți șoferi din Republica Moldova aleg mașini produse în China. Expertul auto Constantin Mihalache spune că succesul acestora se datorează calității tot mai bune și prețului accesibil.
„Mașinile chinezești au devenit tot mai calitative. Dacă în urmă cu 20 de ani nu erau competitive în comparație cu cele europene, acum au evoluat mult. Producătorii chinezi au încheiat parteneriate cu companii auto consacrate, iar unele modele domină piața. În plus, oferta este variată, prețurile accesibile, iar viitorul acestor mărci este promițător”, a subliniat Mihalache.
Potrivit expertului, piața chineză este dominată de patru mari corporații și numeroase sub-branduri, iar multe dintre acestea investesc sute de milioane de dolari în dezvoltarea noilor modele.
„Alegerea e tot mai mare pentru clienții din Republica Moldova și nu văd de ce nu ar opta cineva pentru o mașină chinezească”, a adăugat Mihalache.
Dieselul pierde teren
În ceea ce privește tipul de motorizare, specialistul observă o schimbare clară: „O mașină diesel este mai costisitoare la întreținere. În plus, oferta de motoare diesel este în scădere din cauza normelor de poluare. Chiar dacă unele modele eficiente, Euro 6, mai ajung pe piața moldovenească, tendința este clară: șoferii preferă benzina sau hibridele, care sunt mai silențioase și mai confortabile”.
Expertul avertizează și asupra riscurilor de pe piața mașinilor second-hand.
„Unii importatori mici atrag clienții cu prețuri foarte bune, dar multe dintre acele mașini au fost lovite, inundate sau modificate. Mașinile trebuie verificate cu atenție, inclusiv istoricul lor. Lipsa informațiilor nu înseamnă că vehiculul este în regulă”, a punctat Mihalache.
Specialiștii recomandă cumpărătorilor de automobile să facă alegeri documentate și să țină cont de criterii esențiale precum eficiența energetică, costurile de întreținere și istoricul vehiculului.
CITIȚI ȘI: