Consumatorii nemulțumiți de serviciile furnizorilor de apă caldă, energie electrică sau gaze pot apela pentru ajutor la ANRE

Consumatorii care se confruntă cu probleme sau sunt nemulțumiți de serviciile furnizorilor de apă caldă, energie electrică ori gaze naturale sunt încurajați să contacteze autoritățile competente pentru a obține clarificări și soluții rapide. Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) dispune de o linie de informare destinată cetățenilor, unde pot fi adresate orice întrebări legate de relația cu furnizorii sau de aplicarea tarifelor.
„Pentru informații, se poate apela direct la Agenția pentru Reglementare în Energetică, deoarece înțelegem că domeniul energetic este unul complex – nu toți sunt juriști și nu toți cunosc toate subtilitățile și regulamentele. La linia de informare - 08001 0008 - orice consumator poate suna în timpul programului de lucru, de luni până vineri, între orele 8:00 și 17:00, pentru a obține informații privind situația concretă cu care se confruntă”, a explicat șeful Direcției relații cu consumatorii din cadrul ANRE, Alexandru Străistari, la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova.
Potrivit lui Străistari, apelul la linia de informare este gratuit și util pentru a preveni conflictele dintre consumatori și prestatorii de servicii.
„Prestatorul are obligația să îl informeze pe consumator despre toate aceste aspecte. Însă este bine când consumatorul, informându-se de la prestator, poate să verifice informația suplimentar și la ANRE. Sau, invers, inițial să apeleze la agenție și după aceea se meargă la oficiul comercial al prestatorului. Fiind informat, va ști la ce aspecte să atragă atenția și ce să solicite ca să-și atingă scopurile”, a precizat funcționarul.
Potrivit datelor ANRE, în ultimii patru ani, numărul reclamațiilor depuse de consumatori privind utilitățile – în special energia termică și apa caldă – a înregistrat o creștere semnificativă. Din 2022, aplicarea unui nou mecanism de facturare pentru apartamentele debranșate a generat multiple sesizări din partea cetățenilor. În paralel, și nemulțumirile legate de modul de facturare a apei calde au crescut, iar informarea corectă a consumatorilor în aceste cazuri este esențială.
Alexandru Străistari a enumerat, la postul public de radio, pașii pe care consumatorii îi pot urma pentru a-și rezolva problemele.
„Prestatorii de servicii, conform actelor de reglementare emise de agenție, sunt obligați să dispună de call-centre și linii telefonice dedicate. Orice consumator care se confruntă cu o problemă poate suna la aceste numere pentru a semnala situația. Apelurile sunt înregistrate, iar consumatorului i se comunică faptul că cererea a fost înregistrată, i se atribuie un număr de referință și i se indică termenul aproximativ de soluționare”.
Potrivit aceleiași surse, în cazul unor probleme specifice, cum ar fi deconectarea energiei electrice la locuința unui consumator sau la mai multe apartamente din vecinătate, este suficient ca solicitantul să contacteze numărul de telefon indicat pe factură.
„Furnizorul, conform regulamentelor ANRE privind calitatea serviciilor, are obligația de a restabili serviciul într-un termen stabilit și, dacă este cazul, să trimită echipa la fața locului pentru a remedia defecțiunile din rețea”, a precizat reprezentantul ANRE, la Radio Moldova.
Potrivit lui Străistari, procesarea cererilor, încheierea contractelor, citirea și înregistrarea consumului, asigurarea și exploatarea contoarelor – toate sunt reglementate prin acte oficiale, astfel încât consumatorul să fie protejat.
„În cazul în care prestatorul deviază și încalcă prevederile acestor regulamente, agenția intervine și cu sancțiuni, cu remedierea situației și, astfel, este protejat consumatorul”, a subliniat Străistari.
În primele nouă luni ale acestui an, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a înregistrat peste 900 de apeluri de la consumatori la linia verde. Alți aproximativ 700 de cetățeni au contactat Centrul Unic de Apeluri, semnalând probleme legate de calitatea serviciilor sau modul de facturare.
Menționăm că Linia de informare ANRE este disponibilă de luni până vineri, între orele 08:00 – 17:00, iar numărul de contact poate fi găsit pe site-ul oficial al Agenției pentru Reglementare în Energetică.