Inflație de 7%: ouăle și legumele s-au scumpit cel mai mult în octombrie

Prețurile medii de consum au înregistrat, în luna octombrie 2025, o creștere de 0.6% față de luna septembrie și de 5.6% în comparație cu începutul anului curent. Potrivit datelor Biroului Național de Statistică (BNS), inflația anuală a ajuns la 7%.
Pentru luna octombrie, sunt raportate majorări de prețuri la produsele alimentare.
De exemplu, ouăle s-au scumpit cu 8%, legumele - cu 6.8%, iar laptele și produsele lactate - cu 0.8%.
În schimb, fructele proaspete au înregistrat o scădere de aproximativ 1.1%.
La bunurile nealimentare, cele mai importante creșteri au fost înregistrate la cărbune, confecții, încălțăminte și materiale de construcție - cu 2.6%, 0.8%, 0.7% și, respectiv, cu 0.4%.
În același timp, prețurile la carburanți au scăzut - la benzină cu 2.4%, la gaz lichefiat cu 2%, iar la motorină cu 1.2%.
În ceea ce privește serviciile, în octombrie au crescut prețurile la alimentația publică cu 5.3% și la serviciile de alimentare cu apă rece și de canalizare cu 1.9%.
Prețul serviciilor pentru transportul de pasageri, inclusiv cel aerian, a înregistrat scăderi – cu 0.9% și, respectiv, cu 3.6%.
În ansamblu, în primele zece luni ale anului, prețurile medii la produsele alimentare au urcat cu 5.7% - la bunurile nealimentare cu 1.9%, iar la serviciile prestate populației cu 10.5%.
Comparativ cu octombrie 2024, prețurile alimentelor au crescut cu 6.8% - la cele nealimentare cu 2.5%, iar la servicii cu 13.8%.

Expertul economic Stas Madan a menționat, la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova, că inflația de 7% indică o creștere moderată, care depășește ușor nivelul considerat optim pentru o economie stabilă.
„Pentru o dezvoltare economică sănătoasă, nivelul optim este de 5%, cu o deviere de 1.5 puncte procentuale. Când inflația se situează între 3.5% și 6.5%, putem spune că Banca Națională își îndeplinește obiectivul de stabilitate a prețurilor. La 7%, suntem ușor peste acest coridor”, a notat expertul.
Stas Madan a mai spus că Republica Moldova are potențialul de a-și dezvolta producția internă, astfel încât să acopere și piața locală, și cererea la export. În opinia sa, situația actuală pe piață poate fi transformată în oportunitate dacă vor fi atrase resurse umane, inclusiv din alte țări, și vor fi sprijinite investițiile locale.
CITIȚI ȘI: