Social

Apelul care poate salva. Zilnic, la Serviciul 112 sunt zeci de apeluri de la femeile agresate

Un simplu apel poate face diferența dintre viață și moarte. În fiecare zi, la Serviciul 112 sunt înregistrate zeci de apeluri din partea unor femei agresate, însă multe victime încă ezită să ceară ajutor, de teamă sau de rușine. În spatele acestor cifre se ascund istorii de suferință, precum și exemple de curaj.

Moldova1 a reușit să afle istoria unei supraviețuitoare a violenței în familie. Ea ne-a povestit coșmarul trăit alături de soțul violent, care, după ce consuma alcool, devenea agresiv cu ea și cu copiii.

„Uneori, primele dăți când au început toate problemele acestea, îmi ziceam că poate și eu sunt vinovată și nu trebuia să fac unele lucruri, să strig la dânsul, să îl provoc, poate și eu sunt vinovată, în primul rând, iar în al doilea rând, am apelat o dată la poliție și i-au pus o amendă, dar după asta o perioadă de timp m-a bătut așa de tare și mi-a spus: ai să mai apelezi la poliție? I-am spus că nu. Mi-a zis că altă dată poate să fie mai rău”.

Bătăile deveneau tot mai dure și consecințele - mai grave.

„El ne scula din somn, chiar dacă ne făceam că dormim, uneori ca să ne lase în pace. El nu ne lăsa. Ne scula, putea să ne bată ori putea să ne ocărască, ne trimitea afară: duceți-vă și aduceți, faceți focul. Am spus medicilor de pe ambulanță că am căzut și dacă se poate să îmi acorde primul ajutor, dar doamna de pe ambulanță m-a cunoscut, că posibil îmi tremura vocea și mi-a zis că „dacă dumneavoastră sunteți bătută și dacă nu spuneți drept, o să vă amendeze”. Atunci am hotărât să spun adevărul”, a destăinuit femeia.

„Am căutat un loc sigur pentru ea și copiii săi, supraviețuitoarea a fost plasată la un centru, pe parcurs noi lucrând cu dumneaei, ne-am propus un set de obiective ca să le realizăm. Am angajat-o în câmpul muncii, am referit-o la asistență medicală. Am îndemnat-o la asistența juridică garantată de stat”, a menționat Irina Talmaci, specialistă în prevenirea violenței în familie.

Zilnic, la 112 sunt înregistrate aproximativ 30 de apeluri privind violența în familie. Totuși, nu toate persoanele sunt gata să își semnaleze problema.

„Doamnele spuneau în felul următor: „avem un conflict, ne certăm, nu pot să suport, nu pot să rezist”. Este un motiv de a transmite poliția la adresa respectivă, dacă persoanele au un conflict - mai bine să intervină poliția la stadiul de conflict, ca să rezolve problema”, a declarat Cristina Munteanu, operatoare la 112.

„Sfatul meu pentru persoanele care sună este să fie conectate la ceea ce întreabă operatorul și să răspundă exact la întrebările operatorului, pentru că nu sunt atât de multe, dar sunt foarte importante, pentru că mai ales în cazul unor violențe în familie apelul s-ar putea întrerupe în orice moment”, a mai spus operatoarea la 112.

Din 2012, supraviețuitoarele violenței fizice și psihice pot beneficia de consultanță și servicii juridice gratuite de la Centrul de Drept al Femeilor.

„Așa se întâmplă cu o femeie care este afectată de violență în familie, care nu poate scoate banii din buzunarul ei, să meargă la un avocat și să se consulte. Pentru că asta este o cheltuială și o cheltuială care, efectiv, afectează în special statutul social al copiilor. Și nu este corect, și nici nu este uman un om care se află în poziție de victimă să achite bani pentru asta. De asta, este nevoie să avem servicii gratuite pentru persoanele care trec prin violență”, a declarat Daniela Josanu, coordonatoare la Centrul de Drept al Femeilor.

În primele nouă luni ale acestui an, Poliția a desfășurat circa 3.500 de acțiuni împotriva violenței în familie, ce vizează peste 17 mii de agresori și peste 14 mii de victime. Au fost emise 4.500 de ordine de restricție și peste nouă mii de cazuri au fost direcționate către servicii de asistență.

Victimele violenței sunt încurajate să apeleze 112, Telefonul de încredere pentru femei și fete, Centrul „La Strada” sau Centrul de Drept al Femeilor.

CITIȚI ȘI:

Alexandr Statnîi

Alexandr Statnîi

Autor

Citește mai mult