Social

Sute de kilograme de deșeuri electrice și electronice, colectate de elevi, vor fi reciclate de un operator specializat

Elevii din 30 de instituții de învățământ din Republica Moldova au colectat sute de kilograme de deșeuri electrice și electronice, în cadrul campaniei naționale „EcoStart – debarasăm cu gândul la viitor”. Campania, desfășurată pe parcursul lunii octombrie, a fost organizată de Centrul Național de Mediu și a avut drept scop promovarea educației ecologice și a implicării comunitare.

Deșeurile colectate, de la baterii și telefoane mobile până la televizoare și anvelope uzate, vor fi preluate de un operator specializat și reciclate, astfel încât să nu ajungă la groapa de gunoi, ci să fie transformate în materie primă valoroasă.

Președinta Centrului Național de Mediu, Elena Culighin, a explicat la emisiunea Zi de Zi de la Radio Moldova că proiectul a stimulat mobilizarea comunitară și responsabilitatea ecologică.

„Proiectul constă în colaborarea cu instituțiile de învățământ pentru colectarea deșeurilor electrice și electronice, care sunt apoi predate spre reciclare. Au fost colectate peste 500 de anvelope uzate și mii de baterii, care, deși mici ca dimensiune, au un impact semnificativ asupra mediului”, a precizat Culighin.

Elevii au demonstrat că sunt conștienți de pericolele pe care le reprezintă deșeurile și și-au exprimat dorința pentru un mediu curat.

Participanții au adunat obiecte variate, de la boxe, baterii și cabluri, până la fier de călcat și aspiratoare, iar unii au adus tastaturi și mouse-uri. Alții au strâns aproximativ 100 de baterii de la propriile locuințe și de la vecini.

Anterior, aceste deșeuri ajungeau la groapa de gunoi, deoarece infrastructura de colectare lipsea în multe zone. Problema rămâne actuală pentru mai multe orașe ale țării.

În Călărași, de exemplu, coordonatoarea de proiect, Iulia Lozinschi, a remarcat că „nu exista un loc de colectare a acestor deșeuri, iar majoritatea localnicilor, preocupați de starea mediului, au preferat să le păstreze până la colectarea lor oficială”.

Eforturile elevilor au fost recompensate cu premii oferite de o asociație de profil: școlile care au colectat cele mai multe deșeuri electrice și electronice au primit laptopuri, televizoare și imprimante noi în schimbul echipamentelor uzate, pentru a încuraja responsabilitatea ecologică.

Sute de puncte de colectare a deșeurilor electronice, pe teritoriul R. Moldova

Experții de mediu atenționează că deșeurile electrice și electronice au efecte majore asupra mediului și sănătății umane, dacă nu sunt gestionate corespunzător.

Colectarea responsabilă previne poluarea solului, apei și aerului și sprijină economia circulară prin reciclarea materiilor prime.

În prezent, în Republica Moldova există aproximativ 500 de puncte de colectare a acestor echipamente, cele mai multe în centrul țării.

Campania de colectare a deșeurilor este doar una dintre acțiunile de educație ecologică organizate cu sprijinul ONG-urilor de mediu. Programele educaționale și extracurriculare transformă natura într-o sală de clasă, iar elevii devin exploratori ai mediului înconjurător. Despre impactul acestor inițiative asupra schimbării comportamentelor comunității a vorbit, la aceeași emisiune, Nadejda Cebotari, directoarea executivă a ONG-ului „Hai Moldova”.

Școlile sunt sprijinite să implementeze proiecte de educație ecologică și protecție a mediului, inclusiv prin programe extracurriculare elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, în colaborare cu parteneri externi. Nadejda Cebotari subliniază că lecțiile de ecologie trebuie să fie cât mai practice și să folosească natura ca mediu de învățare.

„Dacă învățăm despre păduri, lecția trebuie să se desfășoare în pădure. Dacă studiem copacii, ieșim afară să-i observăm”, a exemplificat ea.

Printre programele dezvoltate se numără „Școala ECO”, care abordează ecologia pe larg, și „LIF Program – Educație despre păduri”, care promovează folosirea naturii ca sală de clasă.

În total, peste 30 de școli participă la aceste programe, care se desfășoară pe durata unui an școlar sub formă de concurs, cu suport metodologic oferit de ONG. În cadrul proiectului „Școala ECO” au participat peste 20.000 de elevi, iar cursurile au vizat atât profesorii, cât și elevii.

Potrivit Nadejdei Cebotari, obiectivul acestor acțiuni este să-i determine pe cetățeni să iubească natura și să aibă instrumentele necesare pentru a o proteja.

CITIȚI ȘI:

Ana Cebotari

Ana Cebotari

Autor

Citește mai mult