Zeci de mii de consumatori au primit facturi exagerate pentru consumul de gaze: procesul de transmitere a datelor, „sabotat”

Un număr foarte mare de consumatori – „între 20 și 30 de mii” - au reclamat date exagerate incluse în facturile privind consumul gazelor naturale pentru lunile august, septembrie și octombrie 2025. Ministerul Energiei solicită „corectarea” acestora până la sfârșitul săptămânii curente.

Într-o ședință cu reprezentanții SA Moldovagaz, SRL Chișinău-gaz, SA Energocom și ai operatorilor regionali de distribuție, ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a solicitat „corectarea situațiilor semnalate” până pe 30 noiembrie, precum și ajustarea tuturor facturilor afectate, astfel încât „acestea să reflecte consumul real, eventualele plăți în avans și diferențele apărute”.
Totodată, cetățenii sunt încurajați să verifice indicii de pe contor, iar în cazul unor neconcordanțe - să solicite recalcularea facturii, respectând pașii enumerați recent de Energocom.
Datele incluse în facturi, transmise de operatorii de distribuție
Consumatorii au reclamat, în special, date de consum exagerate în facturi, utilizarea pe scară largă a consumului estimativ și probleme legate de citirea sau funcționarea contoarelor.
Reprezentanții SA Energocom, entitatea care eliberează facturile, au explicat, la ședință, că acestea sunt emise pe baza datelor transmise de către operatorii de distribuție. Totodată, Energocom a dat asigurări că lucrează la îmbunătățirea softului de facturare.
Un comunicat de presă al Ministerului Energiei (ME) lasă să se înțeleagă faptul că distribuitorii ar sabota procesul de transmitere a datelor către Energocom, care a devenit, din august curent, furnizor de gaze naturale în cadrul obligației de serviciu public și al furnizării de ultimă opțiune.
„Ministrul a cerut explicații pentru creșterea cu aproximativ 33% a numărului de consumatori trecuți în regim de plată fixă într-o singură lună și pentru dificultățile întâmpinate de cetățenii care nu pot transmite online indicii contoarelor și sunt nevoiți să meargă fizic la ghișee. De asemenea, în cadrul ședinței, a fost reiterat faptul că responsabilitatea pentru transmiterea corectă a datelor aparține distribuitorilor care trebuie să respecte metodologiile și normele aprobate de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) și să nu saboteze procesul de transmitere a datelor”, se arată în comunicatul ME.
„Vadim Ceban: „Nimeni nu a sabotat”
Directorul SA Moldovagaz, Vadim Ceban, respinge acuzațiile privind un eventual „sabotaj”.
„Nimeni nu sabotează nimic. (...) Totul este conform procedurilor. Pur și simplu, perioada de trecere de la un furnizor la altul, de la furnizorul precedent la furnizorul nou, a fost foarte restrânsă. Sunt foarte multe aspecte acolo care sunt legate de contabilitate, de finanțe, de partea comercială, lucrul cu băncile, reflectarea în evidența contabilă a Energocom a datelor pentru fiecare consumator. Sunt foarte multe procese de business care necesită timp. (...) Toți operatorii sistemelor de distribuție, nu pot răspunde pentru ei, pentru că ei trebuie să răspundă de sine stătător, dar vă asigur că nimeni nu a sabotat. Toate datele au fost prezentate la timp și conform cadrului legal existent”, a declarat Ceban, pentru Teleradio-Moldova.
Potrivit lui, procesul de recalculare a datelor din facturile cu probleme este deja „în executare”, iar până la finele săptămânii curente „totul va fi clarificat”.
„Deja, pentru perioadele următoare, acest lucru nu se va repeta. Sper foarte mult. Dar, oricum, sunt anumite procese care țin de prognozarea indicilor, este cadrul legal care spune foarte concret cum se prognozează, sunt norme de consum, istoricul de consum etc. De aceea, operatorii sistemelor de distribuție acționează strict în limitele legii”, ne-a mai spus Vadim Ceban.
Menționăm că, la aceeași ședință, ministrul Dorin Junghietu a solicitat prezentarea, în cel mai scurt timp, a situației actuale privind instalarea echipamentelor noi, evoluția soluționării plângerilor și progresul integrării sistemelor informatice cu cele ale ANRE.
De asemenea, Chișinău-Gaz și ceilalți operatori de distribuție vor prezenta Ministerului Energiei și ANRE, în maximum zece zile, un raport privind instalarea sistemelor de citire la distanță, numărul consumatorilor care nu permit accesul pentru citirea contoarelor și măsurile aplicate în astfel de cazuri, inclusiv relocarea contoarelor la limita de proprietate.
Moldovagaz a rămas fără licența pentru furnizarea gazelor naturale
SA Energocom a devenit, de la 1 septembrie, furnizorul de gaze naturale în cadrul obligației de serviciu public și al furnizării de ultimă opțiune, conform unei hotărâri a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) din 4 august curent.
La scurt timp, Energocom a încheiat un contract cu Moldovagaz pentru prestarea serviciilor de facturare și deservire a consumatorilor finali de gaze naturale, până în aprilie 2026.
Aranjamentul este temporar, până la dezvoltarea completă a serviciilor proprii de facturare și relații cu clienții de către Energocom.
SA Moldovagaz, compania-fiică a concernului rus Gazprom, a rămas fără licență pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale pentru că nu a îndeplinit condițiile legate de separarea activităților de producție, transport și distribuție a gazelor naturale, impuse în aprilie curent, pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale.
ANRE a obligat Moldovagaz să finalizeze separarea activităților de transport și furnizare a gazelor naturale până la 31 iulie 2025 - o măsura necesară implementării Pachetului Energetic III, lucru care nu s-a întâmplat.
Moldovagaz rămâne responsabilă de aprovizionarea cu gaze a regiunii transnistrene până la 1 aprilie 2026.

CITIȚI ȘI: