Externe

Flota „fantomă” a lui Putin se prăbușește: tot mai multe nave sunt casate

moscowtimes.ru
Sursa: moscowtimes.ru

Tot mai multe petroliere vechi, pe care Rusia le-a adunat pentru a exporta petrol ocolind sancțiunile occidentale, își epuizează resursa și necesită casare. Vârsta medie a navelor din flota tenebră este de 20 de ani, iar 60% dintre acestea au 20 de ani sau chiar mai mult, potrivit datelor S&P Global.

Acum, micile companii care le dețin „cu greu și-ar putea permite să cumpere nave noi și strălucitoare, chiar dacă și-ar dori foarte mult, aceste vase sunt adesea la ultima suflare”, scrie în „Politico” Elisabeth Braw, cercetătoare senior la Atlantic Council și autoarea cărții „Adio, globalizare”, citată de publicația The Moscow Times.

După câțiva ani de exploatare în flota din umbră, aceste petroliere - care, chiar și la momentul achiziției, ar fi fost mai potrivite pentru fier vechi - „devin pur și simplu prea vechi pentru navigație, mai ales că trec doar prin cea mai superficială întreținere tehnică”, constată Braw.

În noiembrie, în portul turcesc Aliaga a început dezmembrarea petrolierului Eagle S, cunoscut pe scară largă după ce, la sfârșitul anului trecut, a deteriorat cu ancora mai multe cabluri submarine în Golful Finic. Nava a fost reținută de paza de coastă a Finlandei, iar căpitanul și doi membri ai echipajului au fost trimiși în fața instanței. Pe petrolier, susțin autoritățile finlandeze, s-ar fi aflat și echipament de spionaj.

Eagle S, în vârstă de 19 ani, naviga sub pavilionul Insulelor Cook și, din începutul anului 2023, transporta petrol rusesc.

Durata de exploatare a multor nave din flota „fantomă” a fost deja depășită, motiv pentru care „aceste cazane ruginite” funcționează doar o perioadă scurtă, înainte de a fi scoase din uz, subliniază Braw. Oficial, în 2024, au fost casate 409 nave. Cele mai sigure dezmembrări se fac în Danemarca, Norvegia și Țările de Jos; relativ sigur - în Turcia, însă două treimi sunt dezmembrate în țările din Asia de Sud-Est, în principal India, Pakistan și Bangladesh, unde normele de siguranță sunt rareori respectate, notează „The Moscow Times”.

CITIȚI ȘI:

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult