Social

Primarul capitalei cere o lege care să reglementeze problema parcărilor la nivel național, experții propun soluții locale

imagine-simbol
Sursa: imagine-simbol

Deputații din fracțiunea parlamentară „Alternativa” vor înregistra în Parlament un proiect de lege privind organizarea și funcționarea parcărilor auto pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Inițiativa este motivată de lipsa unui cadru legal modern care să reglementeze un domeniu devenit critic, în special pentru municipiul Chișinău.

„Luând în considerare necesitățile de dezvoltare a infrastructurii localităților cu număr mare de populație, posibilitățile de amenajare a parcărilor, necesitatea de reglementare a traficului rutier, precum și evitarea aglomerării, se constată că această inițiativă de creare a locurilor destinate parcării vehiculelor pe un termen anumit, pe terenurile publice posibile, este o necesitate stringentă”, a declarat primarul Chișinăului, Ion Ceban, într-un briefing susținut, pe 27 noiembrie, în Parlament.

Primarul a subliniat că, în lipsa unui cadru legal adecvat, administrațiile publice locale nu dispun de pârghii pentru a interveni în cazul parcărilor neregulamentare sau în cel al abandonării vehiculelor, fiind limitate doar la amenajarea locurilor de parcare.

„Nu există reglementări legale clare astfel încât să stabilească, prin lege, cadrul juridic, statutul, principiile, misiunea, atribuțiile, drepturile, obligațiile, modul de organizare, amenajare, funcționare, administrare și utilizarea parcărilor auto. Nu există reglementări legale care ar specifica expres cine și de ce ar răspunde, în ce mod pot funcționa parcările cu plată ca în toate țările Uniunii Europene, dacă tot suntem țară-candidat, cine gestionează întreg procesul cap-coadă, de la instalarea mecanismelor de plată, cine stabilește plățile, modalitățile de plată, încasarea banilor și unde merg acești bani în instanță finală, cine aplică amenzi în caz de încălcări, precum și multe altele”, a spus Ceban.

„Este necesar de adoptat o lege specială care ar pune baza fundamentală în domeniul funcționării parcărilor și ar soluționa problemele enumerate”, a subliniat primarul general.

Ion Ceban a precizat că orașul Chișinău a fost construit pentru o capacitate de 90.000 de mașini. Astăzi, în municipiu, sunt înregistrate peste 400.000 de mașini, conform datelor oficiale. Alte sute de mii de mașini din toată țara sau chiar din afara țării vin sau traversează orașul zilnic. În acest fel, cifra depășește zilnic jumătate de milion de vehicule.

Expertul în urbanism, Victor Chironda, fost consilier municipal, susține că proiectul de lege privind parcările, anunțat de primar și fracțiunea sa parlamentară, ar fi o „fumigenă”. Legislația existentă permite în principiu autorităților publice locale să organizeze și să gestioneze parcările auto cu plată în Chișinău, notează Chironda cu referire la concluzia unui Studiu de oportunitate privind implementarea sistemului de management al parcărilor din mun. Chișinău, pentru care Primăria Chișinău a cheltuit 500 de mii de lei în 2021.

„Primăria poate incepe implementarea sistemului și fără o lege privind parcările. Dar nu a făcut absolut nimic din prevederile acelui studiu. În 2024, Primăria a mai cheltuit 400 de mii de lei pentru actualizarea Studiului și tot nu au făcut absolut nimic. Acum, la final de 2025, au ieșit cu această propunere de lege doar cu un singur scop. Să spună că, din cauza Parlamentului, Ceban nu poate face parcări în oraș”, a comentat Victor Chironda pe rețele de socializare.

Specialistul în urbanism Ilie Bricicaru, director al Observatorului de Siguranță Rutieră al Universității Tehnice din Moldova, susține și el că nu este nevoie de o lege specială pentru organizarea parcărilor, deoarece ajustările pot fi integrate în Legea privind siguranța traficului rutier, iar mecanismele de plată pot fi stabilite prin hotărâri de Guvern sau decizii locale.

În opinia specialistului, parcarea haotică provoacă ambuteiaje artificiale și afectează spațiile publice, mai ales în centrul Chișinăului, motiv pentru care consideră necesară introducerea unei taxe de parcare.

Bricicaru mai subliniază că doar 65% dintre vehicule trec inspecția tehnică, estimând că circa 30% sunt inactive sau abandonate, deși figurează în acte. El recomandă ca parcările cu plată din zona centrală să fie însoțite de modernizarea transportului public și de crearea parcajelor la intrările în oraș, conectate cu rețeaua de transport urban și suburban.

CITIȚI ȘI:

Ana Cebotari

Ana Cebotari

Autor

Citește mai mult