Procedura de numire a conducerii BNM, schimbată: proiect votat în prima lectură

Procedura de numire a membrilor organelor de conducere ale Băncii Naționale a Moldovei (BNM) va fi modificată. Un proiect de lege, elaborat de Banca Națională, sub egida Fondului Monetar Internațional, a fost votat în prima lectură de 54 de deputați în ședința din 27 noiembrie. Autorii afirmă că reglementările propuse vor întări garanțiile privind exercitarea independentă a atribuțiilor conducerii BNM.
Secretara de stat a Ministerului Finanțelor, Cristina Ixari, a subliniat, în plenul Parlamentului, că scopul acestui proiect vizează trei direcții: creșterea nivelului de independență operațională, consolidarea responsabilității decizionale și sporirea rezilienței instituționale.
Printre principalele modificări se numără schimbarea componenței Consiliului de supraveghere, prin excluderea unui membru care este în același timp angajat al BNM - în prezent viceguvernator. Scopul este reducerea influenței Comitetului Executiv asupra deciziilor de supraveghere.
În același timp, procedura de numire a membrilor Consiliului de supraveghere va deveni mai complexă, prin introducerea consultării obligatorii cu membrii existenți ai Consiliului, indiferent dacă propunerea vine de la președintele Parlamentului, guvernator sau Comisia parlamentară pentru economie, buget și finanțe.
„Un alt aspect important ține de faptul că sunt extinse și actualizate cerințele pentru acești membri. Luând în considerare că sectorul financiar s-a dezvoltat, a evoluat, banca centrală nu ține doar de competențe de economie clasică și de supraveghere bancară, dar trebuie să vină și să acopere și alte riscuri. Respectiv, au fost incluse riscuri de tipul managementului riscurilor, competențe pe IT, cibernetică, precum și raportare financiară. Acestea toate devin obligatorii, astfel încât să corespundă și să răspundă profilului colectiv al conducerii Băncii Naționale”, a explicat Cristina Ixari.
Proiectul introduce și dreptul membrilor Comitetului de Supraveghere de a fi audiați în cazul în care se propune revocarea lor. În plus, este prevăzut mecanismul de „dublu veto”, care implică și Președinția în procesul de demitere.
„Membrul va avea dreptul să fie audiat înainte ca Parlamentul să ia decizia de revocare. Vor fi analizate circumstanțele, acestea pot fi niște situații excepționale, cu abateri grave. Legea prevede foarte clar care sunt condițiile. Totodată, în această verigă de revocare apare o procedură de dublu veto, care presupune antrenarea în procedura de revocare și a deciziei președintelui Republicii Moldova”, a punctat secretara de stat.
Totodată, una dintre prevederile proiectului ține de durata mandatului membrilor externi ai Consiliului de supraveghere care va fi redusă de la șapte la cinci ani, pentru a permite evaluări mai frecvente și a preveni suprapunerile mandatelor.
Critici în plen: „Puterea Comitetului Executiv este diminuată”
Deputata comunistă Diana Caraman a criticat proiectul, exprimând îngrijorări privind independența reală a Băncii Naționale.
„De multe ori s-a vorbit de a oferi Băncii Naționale mai multă independență, dar în proiectul acesta nu am observat. (…) De ce Comitetul Executiv, care are profesioniști, oameni care au responsabilitate directă pentru politica Băncii Naționale, pentru istoriile de credit și multe alte procese, de ce este diminuată puterea lor, dar nu și responsabilitatea? Puterea Comitetului Executiv este diminuată, a spus Caraman.
Cristina Ixari i-a răspuns deputatei că scopul principal este tocmai reducerea presiunii politice și consolidarea guvernanței: „Scopul proiectului a fost de a reduce implicarea sau presiunea politică asupra supravegherii naționale. (…) Totodată, ca să avem siguranța că proiectul respectiv corespunde practicii europene, acesta a fost expediat spre consultare și Comisiei Europene. Sperăm că, atunci când îl vom examina în lectura a doua, vom veni și cu feedback de la Comisie”.
Deputatul Blocului „Alternativa”, Ion Chicu, a subliniat că proiectul reprezintă un angajament asumat de Guvern în fața Fondului Monetar Internațional și deja votat la nivel guvernamental, însă „nu constituie un angajament al Parlamentului de a-l adopta”.
„Nimeni din sala aceasta nu pune la îndoială că Banca Națională trebuie să fie independentă. Dar este vorba de independență în politici, în instrumentele aplicate, nu și în responsabilitatea funcționarilor acestei instituții față de statul Republica Moldova”, a afirmat Chicu.
Președintele Comisiei parlamentare pentru economie, buget și finanțe, Radu Marian, a ținut să sublinieze că structura pe care o conduce a organizat consultări publice pentru acest proiect, însă deputații nu s-au prea arătat interesați să participe la discuții.
„Este important să avem discuții mai detaliate pe aceste proiecte, pentru că prezența din partea deputaților nu a fost tocmai bună și mă refer la toate fracțiunile. Pe viitor, vă rugăm să participați mai activ la aceste consultări*, a precizat Radu Marian.
Alte schimbări prevăzute în proiect
Numirea membrilor organelor de conducere va necesita consultarea președintelui Parlamentului, guvernatorului BNM sau Comisiei economie, buget și finanțe, în funcție de postul vizat;
Avizul consultativ privind eligibilitatea candidatului va fi audiat în plen înainte de vot;
Membrii Comitetului Executiv vor avea dreptul la audiere înainte de o eventuală revocare;
Viceguvernatorul BNM va fi exclus din Consiliul de supraveghere, iar numărul membrilor externi (nesalariați) va crește de la patru la cinci;
Sunt propuse modificări și privind atribuțiile Consiliului de supraveghere, desfășurarea ședințelor și regimul rezervelor obligatorii.
Menționăm că proiectul urmează să fie examinat și în lectura a doua.