Economic

Peste 400 de mii de moldoveni cumpără online cel puțin o dată pe lună. Expert: „Prețul și asortimentul îi motivează”

Comerțul online din Republica Moldova a atins, anul trecut, valoarea record de 464 de milioane de euro. Datele se regăsesc în studiul „Piața Comerțului Electronic din Moldova 2025”, realizat de AmCham Moldova. Deși tot mai mulți moldoveni aleg să facă cumpărături pe internet, atrași de prețurile mai mici și livrările rapide, țara rămâne insuficient digitalizată, iar infrastructura tehnologică nu ține pasul cu ritmul accelerat al comerțului online.

Pe Ivan Zaporojan l-am întâlnit la poștă, unde ridica un colet pentru soție. El spune că tot mai mulți moldoveni comandă online, mai ales haine și produse de uz casnic din străinătate, unde prețurile sunt mai mici decât în țară.

„În fiecare zi comand online. Foarte ușor, accesibil, îmi place acest lucru. - Ce ați comandat aici? - Nu știu, soția a comandat, mai mult ea comandă. La noi prețurile influențează piața”.

„- Haine sau produse, ce comandați? - Haine așa rar, pentru casă, și mobilă online am comandat. O dată în lună, o dată în două luni comandăm”.

„Haine, căciulițe. - Acestea sunt pentru soția dumneavoastră? - Da, pentru copii a luat ceva, sunt copiii mici și soția nu are posibilitatea să iasă în magazine și comandă online. Am comandat prima dată, așa ca o probă, și e ok”.

„Câteodată mai dau comandă de cosmetică, haine nu prea. Parfumurile anume, îmi plac. Prețurile online sunt mai mici. E comod, deoarece stăm acasă, facem comanda și ne ducem să luăm doar comanda”.

Sectorul comerțului online în Republica Moldova este în plină dezvoltare, apreciază experții.

„Atestăm, totodată, o frecvență sănătoasă a cumpărăturilor online. Avem 450 de mii de oameni care cumpără sau fac cumpărături cel puțin o dată pe lună și 650 de mii care fac cumpărături cel puțin o dată în jumătate de an. Comoditatea cred că ar fi factorul care motivează oamenii să facă cumpărături online, mai mult ca prețul sau asortimentul”, a menționat expertul în marketing și comerț, Alexei Burciu.

„Anul acesta deja am avut câteva schimbări semnificative care vor schimba dinamica plăților și livrărilor pe partea de comerț online. Vorbim aici de introducerea în telefoane a unor aplicații pe post de terminale. Adopția plăților și comerțului online în rândul populației este la un început, dar deja vedem o schimbare în ultimul an datorită jucătorilor mari internaționali care sunt în regiune”, a declarat secretara de stat de la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Michelle Iliev.

Potrivit studiului, până în iunie 2025, aproximativ 2.800 de magazine online erau active pe piața din Republica Moldova. În 2024, cumpărătorii moldoveni au cheltuit aproximativ 10,2 miliarde de lei pe achiziții online.

CITIȚI ȘI:

Marina Negară

Marina Negară

Autor

Citește mai mult