Expert, despre recuperarea activelor „Lukoil-Moldova” de către Guvern: Decizie strategică cu riscuri juridice

Decizia Guvernului de a prelua activele petroliere de la Aeroportul Internațional „Eugen Doga”, deținute de „Lukoil-Moldova”, constituie un pas important în recuperarea infrastructurii strategice, dar ridică întrebări privind transparența acțiunilor. Expertul WatchDog, Eugen Muravschi, a atras atenția, în cadrul emisiunii ÎN CONTEXT de la Moldova 1, asupra riscurilor care pot apărea dacă statul nu își consolidează temeinic poziția juridică.
„În sine, faptul că acest obiect de infrastructură trece din proprietatea și gestiunea unei companii rusești înapoi statului Republica Moldova este bine. Ceea ce contează acum este propriu-zis metoda prin care s-a realizat acest lucru. (...) Există o lipsă de transparență în ceea ce privește motivarea juridică a deciziei. Pentru că, în funcție de cât de bine este întemeiată juridic această decizie, depinde dacă „Lukoil-Moldova” va avea sau nu motiv să pornească un litigiu împotriva statului R. Moldova și dacă va avea șanse să câștige un eventual proces de judecată”, a declarat expertul la postul public de televiziune.
Eugen Muravschi a explicat că succesul nu trebuie să fie umbrit de erori de procedură, deși cadrul legal permite intervenția statului în domenii strategice, soliditatea motivării va fi testată în instanță
„Există acest cadru legal care permite această decizie privind investițiile în domeniile de importanță strategică pentru securitatea statului. Acolo e atât în domeniul energetic, cât și în domeniul transporturilor, iar depozitul petrolier de la Aeroport este relevant pentru ambele. Inclusiv scrie expres că se aplică și pentru investițiile realizate anterior aprobării legii. De asemenea, există și un punct concret care vizează entitățile aflate sub sancțiuni internaționale”, punctează expertul WatchDog.
Acesta mai constată o schimbare în poziția autorităților moldovene, care au trecut de la o abordare comercială bazată pe cumpărare, la una bazată pe sancțiuni.
„Inițial, era intenția de a cumpăra și atitudinea părea destul de optimistă și pozitivă: negociem, evaluăm, efectuăm tranzacția și s-a rezolvat problema. Ce s-a întâmplat între timp nu știm. Dacă a fost o dispută cu caracter mai degrabă comercial, nu s-au înțeles asupra evaluării sau a prețului”, susține Muravschi.
Totodată, expertul nu exclude o intervenție de la Moscova pentru a bloca orice tranzacție comercială care ar fi scos activele de sub controlul rus și sugerează că și sancțiunile internaționale ar putea fi pretext: „Nu știu dacă a fost Lukoil sau direct Putin, prin cercurile sale, să pună mâna pe restul acțiunilor care încă nu erau deținute de oamenii din cercul lui de putere”.
„De fapt, a existat o decizie a acestei comisii prin care „Lukoil-Moldova” era obligată să vândă depozitul de la Aeroport, încă înainte de sancțiunile americane. Deci, cumva autoritățile luaseră în vizor această problemă, doar că Lukoil nu s-a conformat atunci. (...) Mai este un aspect, că în decizia Comisiei se solicită organelor abilitate să investigheze circumstanțele în care a fost negociat și semnat acel contract din 2005. Însă, legătură cu sancțiunile nu prea există. Adică este mai degrabă un pretext”, analizează Muravschi.
În încheiere, expertul a calificat acțiunile guvernării Voronin drept o „ipocrizie politică” pentru că „a cedat acest obiect de infrastructură strategică pe bănuți”, subliniind caracterul monopolist al activității companiei rusești.
„E o afacere mai degrabă monopolistă. Nu există o competiție acolo. Dacă folosești Aeroportul Chișinău, nu ai altă sursă. Nu am contabilitate internă, dar „Lukoil-Moldova” și-a scos banii însutit sau cel puțin de foarte-foarte de multe ori. Adică, a fost o afacere foarte profitabilă. Însă, a fost o afacere destul de proastă pentru statul Republica Moldova și cred că autoritățile nu ar fi trebuit să aștepte sancțiunile SUA ca să ceară investigarea circumstanțelor în care a fost semnat acest contract”, a conchis Muravschi.
Statul va intra, în mai puțin de 20 de zile, în posesia activelor petroliere de la Aeroportul Internațional „Eugen Doga”, după ce evaluările oficiale au scos la iveală neîndeplinirea obligațiilor asumate de compania „Lukoil-Moldova”. Consiliul pentru examinarea investițiilor în domenii de importanță pentru securitatea statului a refuzat, pe 15 decembrie, aprobarea activității investiționale a companiei „Lukoil-Moldova”. Decizia este fundamentată pe nerespectarea clauzelor contractuale după ce activele au fost cumpărate, în 2005, pentru aproximativ 10 milioane de euro, Lukoil nu ar fi realizat investițiile suplimentare obligatorii prevăzute. Autoritățile abilitate au fost sesizate pentru declanșarea unei anchete.
Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a precizat că măsura nu constituie „confiscare”, ci reprezintă o „resetare juridică” și revenirea la situația de dinaintea privatizării activului. Infrastructura va rămâne în proprietatea statului (Aeroportul Internațional „Eugen Doga”), dar operarea propriu-zisă va fi deschisă mai multor companii pentru a asigura competiția.
În Republica Moldova, „Lukoil-Moldova” controlează aproximativ 20% din piața stațiilor de alimentare, aproape jumătate din importurile de motorină și gestionează aproape 110 stații de carburanți. De asemenea, compania furniza 100% din kerosenul utilizat de aeroport, prin subsidiara Lukoil-Moldova, care deține și propriile rezervoare pentru combustibil de aviație.
„Lukoil-Moldova” are dreptul de a acționa statul în judecată.
CITIȚI ȘI: