Social

Benzi dedicate, stații noi de troleibuz și o rută expres aeroport–centru, discutate în CMC

europalibera.org
Sursa: europalibera.org

Extinderea benzilor dedicate transportului public, amenajarea unor parcări de tip „park and ride” la intrările în oraș și crearea unor stații noi de troleibuz în zonele periferice și în apropierea instituțiilor medicale se numără printre principalele direcții prevăzute în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al municipiului Chișinău. Documentul mai prevede și analiza posibilității lansării unei rute expres între Aeroportul Internațional „Eugen Doga” Chișinău și centrul capitalei, inclusiv pe timp de noapte. Planul a fost prezentat la ședința Consiliului Municipal Chișinău (CMC) din 19 decembrie și stabilește direcțiile de dezvoltare a sistemului de transport al orașului până în anul 2030.

Documentul strategic, elaborat în cadrul proiectului european Move it like Lublin, este finanțat integral de Uniunea Europeană și implementat de Primăria Chișinău în parteneriat cu municipalitatea orașului Lublin, Polonia. PMUD stabilește direcțiile de dezvoltare a sistemului de transport al capitalei până în anul 2030.

Șeful interimar al Direcției Mobilitate Urbană, Dorin Ciornîi, a precizat că planul a fost realizat de un consorțiu internațional de companii de consultanță, costurile fiind acoperite integral din bugetul proiectului european.

„Rolul planului de mobilitate urbană durabilă constă în dezvoltarea și fundamentarea unei strategii coerente de investiții în sectorul transporturilor, cu obiectivul de a crea un sistem multimodal, integrat și eficient”, a declarat Ciornîi.

Potrivit autorităților municipale, o particularitate a PMUD este abordarea integrată a tuturor modurilor de transport, corelată cu domenii precum siguranța rutieră, dezvoltarea urbană, protecția climei, reducerea poluării aerului, noile forme de mobilitate și digitalizarea. Documentul va servi drept cadru de referință pentru planificarea investițiilor și stabilirea acțiunilor prioritare în domeniul transportului public și al infrastructurii rutiere până în 2030.

În cadrul dezbaterilor din CMC, consilierul Partidului Mișcarea Alternativa Națională (MAN), Corneliu Pîntea, a solicitat clarificări privind corelarea Planului de Mobilitate Urbană cu Planul Urbanistic General (PUG), aflat în prezent în proces de elaborare.

Potrivit managerului Centrului de Monitorizare a Traficului, Vladimir Butîrschi, PUG-ul urmează să fie finalizat până în 2027, iar PMUD este valabil până în 2030, cele două documente suprapunându-se pe o perioadă de aproximativ trei ani.

„PUG-ul este un document urbanistic obligatoriu, în timp ce PMUD este un document strategic, mai flexibil, care necesită revizuiri periodice. Ele trebuie să fie corelate încă din etapa de elaborare”, a sexplicat Butîrschi.

Referitor la benzile dedicate transportului public, Dorin Ciornîi a menționat că, până în prezent, municipalitatea a amenajat aproximativ 50 de kilometri de astfel de benzi. Pentru anul viitor sunt planificate încă 10-15 kilometri, accentul fiind pus nu doar pe extindere, ci și pe conectarea și corelarea traseelor existente, pentru a crea un sistem coerent și funcțional.

În ceea ce privește accesul maxi-taxiurilor și al taxiurilor pe aceste benzi, oficialul a precizat că decizia nu ține de competența autorităților locale și necesită modificări legislative la nivel național.

Rută expres spre aeroport și transport de noapte

Consilierii municipali au abordat și problema transportului de noapte de la Aeroportul Internațional Chișinău, în contextul tarifelor ridicate practicate de taxiuri. A fost propusă analizarea posibilității lansării unei rute expres non-stop între aeroport și centrul orașului, având în vedere că troleibuzul nr. 30 circulă doar până în jurul orei 23:00.

„Orice propunere este binevenită și va fi examinată”, a răspuns Dorin Ciornîi.

Un alt subiect important a vizat reducerea vitezei în trafic și creșterea siguranței pietonilor. Potrivit Direcției Mobilitate Urbană, doar în acest an au fost amenajate 20 de treceri pietonale supraînălțate, considerate mai eficiente decât denivelările clasice. Proiectul urmează să continue și în anii următori, iar solicitările pot fi depuse de cetățeni, în cooperare cu Poliția.

Planul de Mobilitate Urbană prevede și intervenții asupra infrastructurii de pe podurile din capitală. În cazul podului de pe strada Ismail, există un proiect separat aflat în procedură de expertizare, iar până la finalizarea acestuia au fost realizate lucrări de conservare și au fost instalate plase de protecție deasupra străzii Albișoara.

Printre alte subiecte discutate s-au numărat reabilitarea străzii Sadoveanu în anul 2026, extinderea transportului public în zonele slab deservite, inclusiv Buiucanii Vechi, precum și facilitarea accesului transportului public în proximitatea Spitalului Clinic de Urgență. Consilierul Platformei Demnitate și Adevăr, Chiril Moțpan, a solicitat analizarea posibilității amenajării unei stații de troleibuz pe strada București, mai aproape de instituția medicală, pentru a facilita accesul persoanelor cu mobilitate redusă. Direcția Mobilitate Urbană a anunțat că va analiza situația în teren.

Totodată, autoritățile municipale au informat că, pentru anul 2026, sunt planificate cel puțin trei parcări de tip „park and ride” la intrările în Chișinău, menite să reducă traficul din interiorul orașului, fondurile necesare fiind deja alocate.

CITIȚI ȘI:

Ana Cebotari

Ana Cebotari

Autor

Citește mai mult